Exposició: Pepita i Elisa Úriz Pi. De Badostáin a Berlín Orienta. Historia i compromís de les germanes Úriz

Dis, 12. Novembre 2016 - Diu, 26. Febrer 2017
Exposició Temporal Històric

Inauguració: Dissabte 12 de novembre de 2016 a les 12h

Exposició des del 12 de novembre de 2016 al 26 de febrer de 2017.

L'acte d'inauguració comptarà amb la presència de Sònia Martínez, alcaldessa de la Jonquera i presidenta del Consorci del MUME, d'Alfonso Etxebarria Goñi, alcalde de l'Ajuntament del Valle de Egüés, de Carme Garcia, directora general de Relacions Institucionals i amb el Parlament, i de Salomó Marquès, catedràtic emèrit d'Història de l'Educació de la Universitat de Girona.

ACTIVITAT COMPLEMENTÀRIA / Dimecres, 16 de novembre, a les 12 h

ENTRADA GRATUÏTA

Projecció del documental “Palabras de mamita”, realitzat per Natàlia Carbonell, Carla Ferrerós, Robert Molina i Míriam Seguí. El documental relata la biografia de Joana Colom, una mestre nascuda a Garrigàs l'any 1899, que es va exiliar a la Unió
Soviètica després de la Guerra Civil.

Horaris: de dimarts a dissabte de 10:00 h a 18:00 h · Diumenges i festius de 10:00 h a 14:00 h · Dilluns tancat

Si s’hagués de destacar algún dels molts valors que representen Pepita Úriz Pi (Badostáin de 1883 - Berlín Oriental, 1958) i Elisa Úriz Pi (Tafalla, 1893 - Berlín Oriental, 1979), aquest seria el profund compromís social que van assumir al llarg de tota la seva vida. Professores de les Escoles de Magisteri de Girona, Lleida i Tarragona, Pepita i Elisa van tenir protagonisme un històric a les Nacions Unides i una projecció d’abast Internacional en la Defensa dels Drets de la Dona i de la Infància.

Encara més excel·lent va ser  seva contribució als avenços pedagògics de l'Espanya de principis del  segle XX, avançant-se més de 50 anys als mètodes d'ensenyament que s'implantarien durant la dècada dels seixanta.

Militants comunistes amb la II República, van impulsar les primeres organitzacions feministes i la Federació Espanyola de Treballadors de l'Ensenyament (FETE), el principal sindicat del professorat. L'assassinat d'Antonio Sesé, líder sindical i marit d'Elisa, va donar al maig de 1937, un gir trascendental a les seves vides, ja que des d’aquest moment només la mort aconseguiria separar-les.

En esclatar la II Guerra Mundial, van ocupar un lloc d'honor d'en l'èpica lluita de la Resistència Francesa contra la dominació nazi, veient-se obligades després a exiliar-se a la República Democràtica d'Alemanya, concretament a Berlín Oriental. Allí van viure fins a la seva mort, Pepita el 1958 i Elisa uns anys més tard, el 1979, sense que els fos possible veure de nou el lloc on havien nascut.

El guió, la recerca i els textos són de Manuel Martorell -Elizondo (Navarra, 1953), periodista i historiador. Els seus estudis s'han centrat en les dues principals forces que van desafiar al franquisme després de la Guerra Civil: el PCE monzonista, que es va aixecar  en armes a través del Maquis, i el carlisme liderat per Manuel Fal Conde i Javier de Borbó-Parma.

Més informació al web de l'Ajuntament de Badostáin.

Organitza: Concejo de Badostáin i Ayuntamiento del Valle de Egües (Navarra).

Col·labora: Universitat de Girona, Universitat de Lleida i Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana.

<<  <  Abril 2024  >  >>