Segunda Marcha de la Retirada - 2024

Altres Activitats Històric

Segunda Marcha de la Retirada. De Málaga a los Pirineos

Barcelona - Argelers, 3-7 d'abril de 2024

El divendres 5 d'abril el MUME acollirà els participants de la marxa a La Vajol i a La Jonquera.

IMG 20240312 WA0010

Programa del la 3ª jornada de la marxa, 5 d'abril:

08:00h Sortida amb autocar de Mataró a la Vajol

10:00h Arribada a la Vajol

10:05h Sortida de la caminada per la carretera de la Vajol a Maçanet de Cabrenys fins a la mina Canta

10:30h Arribada i visita a la Mina Canta (La mina de Negrín) Visita guiada a càrrec del director del MUME

12:30h Sortida de la mina Canta fins a la Vajol

12:50h Sortida amb autocar fins al monument a Lluís Companys a la frontera

13:30h Sortida amb autocar fins a La Jonquera

14:00h Dinar a l'espai cedit per l'Ajuntament de la Jonquera

15.30 h Pavelló d'Esports La Jonquera. Zona Esportiva La Jonquera

16:30h Visita guiada al Museu Memorial de l´Exili

18:00h Porxos de can Laporta: Presentació de la marxa de la Desbandà i projecció del documental De espaldas al sol, de Pablo Coca (2023, 50').

Aquest documental recull a través dels testimonis de cinc supervivents, quatre dones i un home, la tragèdia viscuda a “la Desbandá" de Màlaga i el posterior exili a França.

A l'entrada de les tropes de Queipo de Llano a la ciutat de Màlaga, milers de persones, la majoria dones i nens, van fugir fins a Almeria per la carretera. Van ser bombardejades per mar, terra i aire per l'exèrcit alemany, l'exèrcit de Mussolini i les tropes franquistes provinents de la llavors colònia marroquina. En aquests dos-cents quilòmetres de carretera van morir al voltant de cinc mil persones. A aquest èxode se'l va conèixer amb el nom de “La desbandá”. A Almeria no acaba el seu periple ja que al cap de poc temps aquesta ciutat cau en mans de l'exèrcit franquista, per la qual cosa moltes d'aquestes persones fugen a altres llocs, sobretot a Barcelona, però el gener del 1939 Barcelona és ocupada per l'exèrcit franquista i més de 500 mil persones de tots els racons d'Espanya fugen a França a peu travessant el Pirineu oriental. A aquest èxode se'l va anomenar popularment “La retirada”. Quan aquesta munió arriba a França, és rebuda en un primer moment als camps de concentració provisionals i permanents, per a militars republicans, del Departament des Pirineus Orientals (Argelers, Sant Cebrià, Barcarès, Sant Llorenç de Cerdans, Prats de Molló, El Voló, Portvendres, Cotlliure, Oceja, Arles de Tec, Els Banys d'Arles, Montlluís...) i a diferents refugis per a civils dispersos per gairebé tota França.

Aquesta activitat compta amb la col·laboració de l'Ajuntament de la Jonquera / Serveis de Cultura  Can Laporta  i del Casal de l'avi de la Jonquera.

Més informació de les activitats i programa d'actes de totes les jornades al web de l'Associació La Desbandá

<<  <  Abril 2024  >  >>