Exposició: Àlvar d'Orriols

Exposició Temporal Històric

Exposició: Àlvar d'Orriols. Les fogueres del Pertús

MUME, del 2 de juliol al 30 d'octubre de 2016

Inauguració: Dissabte 2 de juliol a les 12h.

Aquest acte comptarà amb les intervencions de l'alcaldessa i presidenta del Consorci del MUME, Sònia  Martínez, i del director del MUME, Jordi Font.

L'exposició consta d'una vintena de dibuixos (40X50) extrets del llibre "Les fogueres del Pertús. Diari de l'evacuació de Catalunya" (Ed. Carles Gorbs, 2014), que l'autor va fer mentre vivia el llarg i difícil camí de l'exili. Els dibuixos, documentats i explicats amb el seu corresponent peu, volen mostrar, d'una manera gràfica, el que va significar la Guerra Civil, els bombardejos i, sobretot, l'exili que van  patir milers de famílies, ara fa poc més de 75 anys (1939-2014).

L'exposició, doncs, té dos finalitats: reivindicar i ressaltar la figura d'Àlvar d'Orriols com una persona il·lustre d'una gran popularitat i reconeixement als anys trenta com escriptor, músic i dramaturg, a més de la seva implicació amb la democràcia, la justícia social i la cultura catalana. Després de l'exili, Orriols (que per cert parlava set idiomes) va caure a l'oblit. L'altre finalitat és la de col·laborar amb la recuperació de la memòria històrica i recordar, ara que es compleix el 75è aniversari, què i com va ser l'exili.

EL LLIBRE

Les fogueres del Pertús. Diari de l'evacuació de Catalunya, d'Àlvar d'Orriols (Gorbs, 2014).

Les fogueres del Pertús, diari de l'evacuació de Catalunya és un llibre escrit per Àlvar d'Orriols, l'any 1939, en què narra de manera àgil i planera la llarga marxa a l'exili, que va patir el mateix autor, des de Barcelona fins a França, així com moltes altres persones i famílies. El llibre, que a més està il·lustrat per nombrosos dibuixos fets per Orriols mateix, és un diari en què s'expliquen anècdotes, vivències, sentiments, emocions... que situen el lector dins d'un malaurat episodi de la nostra història en el qual amb reflexions, diàlegs, narracions... es fa una crònica --escrita i il·lustrada-- d'un llarg i tortuós camí: l'exili. Aquest llibre vol fer una aportació més a la recuperació de la memòria històrica i, alhora, retre un petit homenatge i reconeixement a la figura d'Àlvar d'Orriols com un personatge il·lustre en la cultura i l'art del nostre país, així com destacar-ne la implicació amb la justícia, la llibertat i la democràcia que, en tot moment, va fer ben palès al llarg de la seva vida, i que no ha estat del tot reconeguda.

Més informació a:

Ressenya de Jordi Font Agulló a la Revista de Girona núm. 291 (2015).

Ressenya de Ricard Salvat a Librería de Cazarabet a l'edició castellana "Las Hogueras del Pertús" de 2009 (Editorial Renacimiento /Biblioteca del Exilio)

Article de Joan Ribas a El Punt Avui (2009) sobre Àlvar d'Orriols

Presentació audiovisual del llibre "Les Fogueres del Pertús" (Editorial Gorbs - Youtube)

<<  <  Abril 2024  >  >>