Dia Nacional de l'Exili i la Deportació 2019. La Jonquera -Camprodon

Dia Nacional de l’Exili i la Deportació 2020

La Jonquera -Camprodon

Dissabte, 9 de febrer de 2019

La consellera de Justícia, Ester Capella, inaugurarà aquest dissabte, a les 10 hores del matí, l’exposició “A nation in retreat. La Retirada vista per les agències fotogràfiques internacionals”, que estarà instal·lada fins al setembre al Museu Memorial de l’Exili (MUME), a la Jonquera (Alt Empordà). Es tracta d’una exposició que, a partir del fotoperiodisme de l’època, documenta dia a dia, des del 26 de gener de 1939 fins al 10 de febrer de 1939, els diversos escenaris de la retirada republicana de camí cap a França.

La inauguració servirà també per commemorar el desè aniversari del MUME. La consellera, en aquest sentit, lliurarà una reproducció d’un dibuix de Josep Narro a les persones que van fer possible l’obertura del Museu: l’exconseller d’Interior i Relacions Institucionals entre 2003 i 2010, Joan Saura; l’exalcalde de la Jonquera, Jordi Cabezas; l’exalcalde d’Argelers, Pierre Aylagas; l’exsecretari general d’Interior, Joan Boada, i l’exdirectora general de Memòria Democràtica, Maria Jesús Bono.

La consellera es desplaçarà després al carrer Major de la Jonquera, on a les 11.15 hores té previst descobrir un monòlit dedicat a les persones exiliades. El carrer Major, antic tram de la N-II, és el lloc per on van passar unes 200.000 persones camí de l’exili entre finals de gener i principis de febrer.

La jornada de commemoració i homenatge se celebra en el marc del Dia Internacional de l’Exili i la Deportació, que ha estat aquest 5 de febrer.

Programa d'actes:

10:00 h. Inauguració al Museu Memorial de l'Exili (MUME) de l’exposició: A nation in retreat (Una nació en retirada). Les agències fotogràfiques internacionals i la Retirada. Parlaments institucionals i visita comentada a càrrec del comissari de l’exposició, Éric Forcada. L'exposició es podrà visitar al MUME fins l’1.09.2019.

10:45 h. Commemoració del 10è aniversari del MUME. Reconeixement dels representants institucionals que van fer possible l’obertura del MUME amb la presència de Joan Saura (Conseller d’Interior i Relacions Institucionals entre 2003-2010), Jordi Cabezas (ex-alcalde de la Jonquera), Pierre Aylagas (ex-alcalde d’Argelers) i Maria Jesús Bono (ex-directora general de Memòria Democràtica).

11:15 h. Inauguració, al Carrer Major de la Jonquera, d’una placa commemorativa dedicada a les persones exiliades, en record del 80è aniversari de l’exili republicà.

Visita a Camprodon

Els actes institucionals continuaran a Camprodon (Ripollès). La directora general de Memòria Democràtica, Gemma Domènech, visitarà l’Ajuntament de Camprodon a les 13.30 hores, i a les 14.00 hores inaugurarà l’exposició itinerant “Vencedors i vençuts”, instal·lada a l’Espai Cal Marquès.

A les 16 hores, la comitiva d’autoritats farà un recorregut a peu per un itinerari senyalitzat dels espais vinculats a la Guerra Civil i l’exili al municipi. Són plafons de la Xarxa d’Espais de Memòria Democràtica. La Jornada acabarà al Casal Camprodoní, amb l’espectacle de petit format Maleïdes les guerres (i aquell qui les va fer).

Camprodon és un altre dels punts importants de l’exili republicà. S’hi van establir diversos hospitals de guerra i s’hi van acumular uns 3.000 ferits. A la Vall de Camprodon, hi van resistir les últimes unitats de l’exèrcit republicà, fins al 13 de febrer de 1939. Es calcula que entre 80.000 i 100.000 persones van passar per la Vall de Camprodon per marxar cap a França.

<<  <  Abril 2024  >  >>