Titre:
Catégorie:
Exposició Temporal Històric

MUME, del 4 de juliol al 27 de setembre de 2009

El Museu Memorial de l’Exili, amb la col·laboració de l’Arxiu Nacional de Catalunya, presenta una exposició sobre l’artista Josep Franch-Clapers (Castellterçol 1915- Baux de Provence 2005).

Aquesta exposició, comissariada per l’historiador de l’art, Pere Parramon Rubio,  té com a finalitat mostrar una proposta que s’articula sobre la base d’una investigació a l’entorn del caràcter testimonial de l’obra d’aquest artista. Una obra pictòrica que va veure la llum en el context difícil dels camps d’internament a França i de la posterior ocupació alemanya durant la Segona Guerra Mundial. Amb el títol d’“Els diaris de Josep Franch-Clapers” s’evidencia l’interès per vincular l’expressió pictòrica de Josep Franch-Clapers amb el gènere del diari personal. Si bé, normalment, el diari personal se sol relacionar amb el camp literari, aquesta exposició fa palès que el dibuix i la pintura també foren unes eines eficaces per reflectir i registrar una quotidianitat atapeïda de dificultats. El dia a dia sovint humiliant,  un fet indestriable de la reclusió als camps de concentració habilitats per l’Estat francès, apareix retratat amb grans dosis d’honestedat i expressivitat simbòlica en el gest pictòric d’aquest artista català.

El pas de Josep Franch-Clapers pels camps de Sant Cebrià i Gurs, la seva estada en una companyia de treballadors estrangers a Saint-Rémy i la seva posterior semi-clandestinitat durant els darrers anys de domini nazi formen un conjunt d’esdeveniments que prenen visibilitat formal per mitjà de la mà del pintor. Es tracta d’un vertader arxiu visual, un quadre d’època i de llocs construït des de la plasticitat de la pintura. Veritablement, les sèries pictòriques que va crear durant aquella temporada tan complicada i densa històricament esdevenen un testimoniatge de primer ordre sobre les condicions de vida dels exiliats. A més, també són un reflex de la capacitat de l’home per sobreposar-se en situacions excepcionals i, encara més: malgrat que les circumstàncies no eren les més propícies enmig de la conflagració mundial, Josep Franch-Clapers, amb els seus dibuixos, ens transmet que la supervivència de la dignitat en aquell ambient hostil només fou possible gràcies a la confiança en el gènere humà que van manifestar molts dels seus companys i, naturalment, també ell mateix.

Tot i el seu caràcter visual, el que traspuen aquests “diaris” acosten l’autor a allò que es coneix com a literatura concentracionària, perquè, en certa manera, mirar les seves obres és llegir a través de l’expressió de les imatges el perible laberíntic i penós dels republicans exiliats. L’obra de Josep Franch-Clapers se suma amb força i importància a un gruix considerable d’obres remarcables sobre l’exili i realitzades des de l’exili, tant d’escriptors com d’artistes visuals. Alguns casos indiscutibles que van obrar amb la mateixa voluntat de testimoniar els tenim en Artur Bladé, Ferran de Pol, Ramon Moral, Carles Fontseré, Antoni Clavé, Josep Bartolí, Josep Viladomat, Roser Bru o Agustí Centelles per citar-ne alguns.

Josep Franch-Clapers, el pintor nascut al Vallès, mai no va deixar de pensar i expressar tot el dolor que va comportar el gran èxode de 1939. Aquell episodi històric serà per sempre més la marca que definirà una obra imprescindible per a la nostra memòria democràtica.

A l’exposició es mostraran un total de 67 obres procedents del fons de l’Arxiu Nacional de Catalunya. Així mateix, amb motiu de l’exposició, el dia de la inauguració es presentarà el llibre-catàleg que ha editat el MUME. Aquesta publicació conté les reproduccions de totes les obres exposades i textos del curador Pere Parramon Rubio, de la professora d’història de l’art de la Universitat de Girona, Lluïsa Faxedas, de Montserrat Prudon-Moral, catedràtica de la Universitat París 8, i de Roberto Forniés Alaiz, amic personal de l’artista durant els darrers anys de la seva vida.

A l’acte d’inauguració hi assistiran el President del Consorci del MUME i Alcalde de La Jonquera, Jordi Cabezas Llobet, el director del Memorial Democràtic de la Generalitat, Miquel Caminal, el director de l’ANC, Josep Sans i Travé, el comissari de l’exposició, Pere Parramon Rubio, i el director del MUME, Jordi Font.

virtual visitfra1 250p

StorymapENG

WebdocENG

<<  <  Mars 2024  >  >>