Sáb, 24. Marzo 2018 - Dom, 16. Septiembre 2018
Exposició Temporal Històric

Exposició: Évadés. 29 décembre 1943. Fotografies de Jacques Léonard

Es podrà visitar al MUME del 24 de març al 16 de setembre de 2018.

L'exposició es basa en reproduccions fotogràfiques del treball documental que Jacques Léonard va realitzar al desembre de 1943 per narrar el pas per Espanya de milers de joves francesos que tractaven de fugir del feixisme per incorporar-se a files al nord d'Àfrica. És un dels poquíssims testimonis gràfics que hi ha d'aquest moment històric. Es tracta d'un conjunt de fotografies d'un comboi de refugiats, majoritàriament francesos, que van arribar de diferents punts de la geografia espanyola, primer a Madrid i finalment a Màlaga, on van embarcar cap a l'Àfrica i la llibertat, el 29 de desembre de 1943.

Jacques Léonard (París, 1909 - L'Escala, 1994), fill d'un tractant de cavalls d'origen gitano i de la propietària d'una casa de costura de París, arriba tard al món de la fotografia però amb un important bagatge professional relacionat amb la imatge. Aviat s'inicia en el món del cinema treballant en tasques de muntatge i producció i col·laborant amb diversos directors.

Viatja per tot el món fins que el 1940 arriba a Espanya a la recerca de localitzacions per a una pel·lícula sobre Cristòfor Colom, que no arriba a rodar-se a causa de la situació bèl·lica a Europa. Coneix el director general de cinematografia, que li ofereix l'oportunitat de treballar en diversos encàrrecs i s'estableix a Madrid.

L'any 1949 es trasllada a Barcelona amb l'empresari teatral Arthur Kaps i es converteix en la seva mà dreta. Poc després coneix a l'humorista Robert Lamouret, al que acompanya en qualitat de secretari a una gira mundial. Amb ell viatja a Anglaterra, Austràlia, Grècia i Itàlia. En finalitzar la gira, el 1952, s'estableix a Barcelona on s'enamora de Rosario Amaya, una gitana que treballa com a model d'artistes. Es casa amb Rosario i inicia la seva activitat com a fotògraf freelance.

El seu llegat es compon de 18.000 negatius dipositats pels seus fills a l'Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Tracten diverses temàtiques i cal destacar els gairebé 3.000 dedicats a documentar la cultura gitana.

“Jacques Léonard va deixar constància amb les seves fotografies (...) de l’estada a la plaça de braus de Màlaga d’un nombrós grup de joves que esperaven l’ordre per abandonar Espanya. (...) Aquest grup havia de marxar el 26 de desembre de 1943, l’endemà de Nadal, i que, per circumstàncies no aclarides, la sortida es va ajornar fins al dia 29, la qual cosa va allargar l’espera dels que s’amuntegaven en aquell allotjament improvisat. (...) Les fotografies de Léonard mostren els nois lluint una targeta d’identificació en què consten el seu nom i els cognoms, i representen una font de primer ordre per il·lustrar la partida de refugiats des de ports espanyols. Probablement es tracta de l’únic material gràfic conegut fins ara d’aquest episodi històric que, durant dècades, s’havia mantingut en l’oblit a Espanya. (...) Pocs imaginaven llavors que els ports espanyols havien facilitat l’enrolament de milers de joves a l’exèrcit aliat.”

Josep Calvet

Més informació a:

DocField Barcelona - Jacques Léonard. Exposició "Évadés. 29 décembre 1943"

Galeria Marc Domènec - Exposició "Évadés. 29 décembre 1943 - Jacques Léonard"

Web Jacques Léonard

Documental "Jacques Léonard. El Paio Chac" (Yago Léonard, 2011)

Jacques Léonard - Cada día,un fotógrafo

<<  <  Abril 2024  >  >>