Exposició: Fern Sehen. Com podem imaginar-nos un lloc sense ser-hi?, de Monika Anselment

Dis, 21. Novembre 2015 - Diu, 31. Gener 2016
Exposició Temporal Històric

Museu Memorial de l’Exili: del 28 de novembre de 2015 al 31 de gener de 2016

Museu de l’Empordà: del 28 de novembre de 2015 al 10 de gener de 2016

*En alemany, una televisió és un aparell per mirar el que està lluny. En la paraula composta televisióel mot  grec tele és equivalent a FERN, que significa lluny, i el mot llatí visio és equivalent a SEHEN, que significa mirar.

Guerres presentades com a espectacles tecnològics, ferralla de vehicles i edificis en runes, camps de refugiats, persones jugant-se la vida en travessar la Mediterrània o perdudes en paisatges inhòspits, configuren sovint l’univers visual que apareix en les nostres pantalles. Són les imatges d’un món en estat de convulsió que, des de 1993, han esdevingut l’eix de l’obra de Monika Anselment. En concret, d’una banda, l’artista alemanya, per mitjà d’una operació de reelaboració fotogràfica, es pregunta com ens arriben i ens influeixen aquestes imatges en la nostra manera d’entendre el món. De l’altra, amb la recopilació d’històries orals, acudits, cartells, objectes, llibres, vídeos i fotografies in situ, prova de teixir unes narratives paral·leles al marge de la convenció dels media.

L’ exposició, més que plantejar un reportatge sobre la guerra permanent que afecta el Pròxim Orient des dels primers anys noranta, les víctimes dels conflictes o les grans onades de refugiats que erren sense rumb, el que proposa és una reflexió a l’entorn de la recepció, en el cor de les nostres llars, d’aquestes catàstrofes humanitàries i geopolítiques. En tant que eines constructores de relats, els mitjans de comunicació —sobretot de format televisiu i digital— són objecte d’anàlisi i revisió crítica. El “mirar lluny” (fern sehen) té a veure amb l’objectivitat? O encobreix operacions mistificadores d’una realitat complexa i, amb freqüència, malauradament dramàtica?

Fotografies, vídeos i instal·lació formaran el conjunt de l’obra presentada al Museu Memorial de l’Exili i al Museu de l’Empordà.

Aquesta exposició la coorganitzen el Museu de l’Empordà de Figueres i el Museu Memorial de l’Exili de la Jonquera.

Inauguració: Dissabte, 28 de novembre de 2015

Exposició visitable del 28 de novembre de 2015 al 31 de gener de 2016

Per a més informació, podeu descarregar la nota de premsa sobre l'exposició en format PDF.

Web de Monika Anselment - Publicació FERN SEHEN

<<  <  Abril 2024  >  >>