Exposició: Desenterrant el silenci, de Sergi Bernal

Div, 24. abril 2015 - Diu, 5. Juliol 2015
Exposició Temporal Històric

Exposició "Desenterrant el silenci" de Sergi Bernal

Inauguració: Divendres 24 d'abril a les 20h.

Exposició visitable del 24 d'abril al 5 de juliol de 2015.

Aquesta exposició fotogràfica de Sergi Bernal recupera la memòria d’Antoni Benaiges Nogués (Mont-roig del Camp, 1903), un mestre català que,  entre 1934 i el juliol de 1936, va exercir la seva feina al petit poble burgalès de Bañuelos de Bureba. Seguidor del mètode de l’Escola Freinet, enmig d’aquell entorn rural i conservador, Antoni Benaiges va impulsar la participació activa i experimental dels alumnes en la creació d’un diari amb una imprenta escolar que reflectia la seva vida diària. L’objectiu era d’ajudar-los a aconseguir una veritable consciència ciutadana i a pensar per si mateixos. Així mateix, coneixedor de la rellevància que tenia la cultura i l’educació, el mestre també va fomentar una escola d’adults en aquell municipi.

Després del cop d’estat del 18-19 de juliol de 1936, Antoni Benaiges, arran de les seves idees i la seva manera d’entendre l’ensenyament, va ser considerat un enemic del nou ordre que pretenien implantar els sectors més reaccionaris de la societat espanyola. El mateix 19 de juliol, un escamot de falangistes es va presentar a Bañuelos per deternir-lo i, finalment, va ser enxampat al poble veí de Briviescas. Torturat i humiliat públicament per les seves idees polítiques i els seus mètodes educatius, va ser afusellat el 25 de juliol i es creu que, amb molta probabilitat, el seu cos fou enterrat a la fossa comuna de les muntanyes de la Pedraja, (Burgos) descoberta l’any 2010.

Concretament, l’any 2010, la Societat de Ciències Aranzadi va localitzar uns casquets de bala i unes restes humanes a les muntanyes de La Pedraja. S’hi va descobrir una fossa amb més d’un centenar de cossos de repressaliats víctimes dels colpistes del juliol de 1936. El fotògraf Sergi Bernal s’hi va desplaçar a través de la revista Sàpiens per fotografiar el procés d’exhumació dels desapareguts. Allà, a peu de la fossa, entre familiars de les víctimes, va sentir a parlar per primera vegada del mestre català, Antoni Benaiges. Antics alumnes del mestre el van introduir en la reconstrucció de la trajectòria d’Antoni Benaiges en aquell petit municipi rural. L’obertura de la fossa va estimular el seguiment biogràfic d’un mestre republicà que, segons es va saber pel testimoniatge dels veïns burgalesos, es trobava encara a Bañuelos en aquelles dates de vacances escolars perquè  volia portar els seus alumnes, un cop acabada l’epoca de segar, a veure el mar a la costa tarraconina. La promesa del viatge que havia fet als seus alumnes li va suposar la seva detenció i posterior assassinat.

Aquesta exposició té tres eixos fonamentals. En primer lloc, mostra la cruesa i la violència emprada pels colpistes del juliol de 1936 contra els que consideraven els seus enemics en general. Com a segona qüestió recupera la figura d’un pedàgog català dels anys trenta i mostra el seu compromís amb les tècniques educatives més innovadores com era el cas del mètode Freinet. Al capdavall, palesa la repressió i depuració globals que va patir el col·lectiu dels mestres per part del franquisme.  Per últim, i com a tercera qüestió, la mostra incideix en la importància i actualitat que té al conjunt de l’Estat espanyol la qüestió de les fosses comunes derivades de la repressió franquista i la recuperació i identificació dels cossos dels desapareguts.

La mostra consta  de 32 fotografies, tres plafons explicatius sobre les fosses del franquisme, la repressió i la depuració dels mestres de la República,  i el mètode Freinet. Com a peça central del muntatge hi destaca una lona de 20m2 que reprodueix fotogràficament la fossa comuna exhumada a Burgos el mes d’agost de 2010. Així mateix, també incorpora un audiovisual que conté tot el procés de creació del projecte “Desenterrant el silenci”

A l’exposició també hi ha associada l’edició d’un llibre-catàleg, Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar (Editorial BLUME), que conté textos de Francesc Escribano, Francisco Ferrándiz i Queralt Solé, així com les fotografies i investigació de Sergi Bernal.

Alhora també s’ha editat el documental El retratista d’Alberto Bougleux i Sergi Bernal, que complementa el que es mostra a l’exposició. El documental es projectarà al MUME en el decurs del període d’exhibició de l’exposició. Més endavant es comunicarà la data de projecció.

Sergi Bernal,  (Barcelona, 1973), és fotògraf documental i de viatges. Llicenciat en Geografia i especialitzat en el camp dels sistemes d’informació territorial. El reportatge “Desenterrant el silenci”, projecte que dignifica aquelles persones desaparegudes i assassinades pel feixisme, va guanyar una important beca al Fórum Fotogràfic de Can Basté al 2010. Actualment treballa amb els darrers milicians del Partir Obrer d’Unificació Marxista (POUM) que queden en vida.

L’exposició es podra veure al MUME del 24 d’abril al 5 de juliol.

Horaris :  de dimarts a dissabte de 10h a 18h; Diumenges i festius de 10 a 14h

Dilluns tancat

MÉS INFORMACIÓ de les activitats a: www.museuexili.cat, Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Tel 972 55 65 33

<<  <  Abril 2024  >  >>