Exposició: L'exili del 1939 al còmic. Vinyetes a la frontera

Exposició Temporal Històric

Exposició L'exili del 1939 al còmic. Vinyetes a la frontera

Comissaris: Josep-Vicent Garcia-Raffi i Francisco Collado Cerveró

Del 17 de desembre de 2022 al 5 de març de 2023.

Inauguració: Dissabte, 17 de desembre de 2022, a les 12h.

EXPO comic 1

Els fets traumàtics de la Retirada de les tropes republicanes i de milers de ciutadans i ciutadanes a les acaballes de 1938 i els primers mesos de 1939 formen part de la memòria recent de les comunitats d’ambdues bandes de la frontera. Aquest esdeveniment històric, amplament estudiat i referenciat a nivell literari i historiogràfic, ha assolit les darreres dècades una presència considerable en el món del còmic. L’edició d’àlbums il·lustrats, tebeos i novel·les gràfiques en català, castellà i francès s’ha anat incrementant al llarg d’aquests darrers anys.

Aquesta proposta d’exposició forma part d’un projecte d’investigació sobre l’exili enfocat des de la literatura, la gràfica i la història i vol mostrar bona part de la producció gràfica en format còmic realitzada els darrers vint-i-cinc anys sobre l’exili de 1939.

La selecció comptarà amb textos escrits en francès, català i castellà i amb peu editorial majoritàriament tant de França com de l’Estat espanyol amb l'objectiu d'apropar al públic la història de l’exili del 39 a través del llenguatge mixt de gràfica i textos que utilitza el còmic.

Més informació a:

Collado Cerveró, Francisco; Garcia Raffi, Josep V. «El còmic i l’exili del 1939: des de la retirada fins a la diàspora i la resistència armada». Dictatorships & Democracies (D&D), [en línia], 2021, Núm. 9, https://doi.org/10.7238/dd.v0i9.393448 [Consulta: 3-06-2022].

Francisco Collado Cerveró
Josep V. Garcia Raffi

En els còmics publicats a Espanya al llarg d’aquests darrers anys, es representa amb més freqüència la retirada de les tropes republicanes i de la població civil entre les acaballes del 1938 i els primers mesos del 1939. Títols com ara Los surcos del azar, Exilio, Las serpientes ciegas, El arte de volar, ‘Winnipeg’: el barco de Neruda, Un largo silencio i Deportado 4443 en són una bona mostra. El contingut temàtic dels volums que tractem més de trenta abraça, a més de la retirada al segon exili, la resistència armada a la dictadura des de fora i dins del país i els camps de concentració francesos i els d’extermini nazis. Oferim una panoràmica descriptiva i temàtica del nostre corpus d’obres amb algunes anotacions sobre els seus trets generals i el llenguatge graficoliterari que utilitzen.

<<  <  Març 2024  >  >>