Dis, 3. Setembre 2022 - Diu, 4. Desembre 2022
Art i memòria històric

Del 3 de setembre al 4 de desembre de 2022

Inauguració: Dissabte, 3 de setembre, a les 12h

A partir d'una instal·lació artística a partir d'imatges de motxilles utilitzades per refugiats ucraïnesos de fa pocs mesos, l'artista visual Marcel Dalmau Brunet (Les Planes d'Hostoles, 1961) proposa una reflexió sobre el que els refugiats escullen o es poden emportar a l'exili.

La motxilla ucraïnesa

El recent atac rus a Ucraïna ha evidenciat, de manera incontestable, que l’exili és una realitat ben viva a Europa mateix. S’ha arribat a parlar d’uns sis milions de refugiats ucraïnesos que han hagut de marxar precipitadament del seu país, majoritàriament dones i criatures. Malauradament, no és l’únic exili de grans dimensions que existeix avui. Només cal pensar, per exemple, en el cas dels exilis siri, palestí o kurd, per citar els més coneguts i pròxims. Ara per ara, però, aquest exili ucraïnès és l’èxode més recent i té un innegable valor representatiu d’una realitat que sovint no es vol mirar de cara. Per fer evident aquesta realitat incòmoda, des del Museu Memorial de l’Exili (MUME), hem organitzat l’exposició La motxilla ucraïnesa, gràcies a la iniciativa i organització de l’artista Marcel Dalmau (Les Planes d’Hostoles, 1961), i a la col·laboració de diferents famílies exiliades.

Sovint s’ha utilitzat la maleta com a símbol d’exili i s’ha remarcat la dificultat, per part dels qui han de partir, a l’hora d’escollir allò que consideren més bàsic per endur-se’n. Cal dir que, també en això, l’actualitat ha imposat unes noves regles. Quan l’ofensiva russa era més que probable, les autoritats ucraïneses van fer córrer uns consells sobre què calia agafar. El criteri fou el del mínim pes possible. Tot havia de cabre en una motxilla. Aquí exposem els consells donats, les imatges del contingut real de motxilles fetes cuita-corrents, així com els testimonis de persones exiliades que mostren el context dramàtic que les va empènyer a marxar del seu país.

<<  <  Març 2024  >  >>