Dis, 22. Gener 2022 - Diu, 10. abril 2022
Art i memòria històric

Em deixen l'exili

Exposició del 22.01.2022 al 10.04.2022

El dissabte 19 de febrer a les 12h tindrà lloc la presentació de l'exposició amb la participació de la fotògrafa Laetitia Tura.

El títol de l'exposició prové del vers "Me dejan el destierro", del poema Un español habla de su tierra de Luis Cernuda, 1939.

Vuitanta anys després de l’inici de la Guerra Civil, encara queda pendent rehabilitar el relat dels vençuts. Atès que no estan enregistrades en la memòria col·lectiva, les memòries de l’exili espanyol adopten formes més insidioses, a mig camí entre l’amnèsia i l’excés de discursos.

Ressegueixo per tant les capes d’un relat que s’elabora entre el silenci i la mitologia política. Aquest treball no cerca l’objectivitat científica sinó restablir una forma que tingui en compte el procés de construcció memorial.

Gener-febrer del 1939, la Retirada. 500.000 republicans, civils i militars, creuen els Pirineus després que Barcelona hagi caigut a mans de l’exèrcit franquista. A la frontera, les tropes són desarmades, separen els homes de les dones i, més endavant, els agrupen en camps d’internament improvisats. La costa del Rosselló es transforma en un extens camp, a la mateixa platja i als aiguamolls. Ràpidament s’obren camps per tot França. Els exiliats es converteixen en indesitjables, desterrats de la ciutat per la seva «condició» d’estrangers.

D’aquests antics camps, avui només en queda la sorra, el mar i el fang.

La lluita que ara cal dur a terme és per la memòria. Em reuneixo amb els darrers testimonis d’aquest èxode a casa seva. M’expliquen records d’infantesa. Al voltant de la taula de la cuina, a vegades a l’habitació d’una residència, comencen a parlar. Alguns han viscut tota la seva vida amb el fantasma d’un desaparegut mai trobat. Els fills i nets es converteixen en guardians de la memòria dels seus pares. Però la transmissió també es construeix gràcies a la recollida de restes materials trobades a les platges i a la feina dels arxivistes amb les fitxes d’aquells i aquelles que van ser internats.

El pas pels camps va forjar una identitat comuna compartida pels republicans espanyols, fundada en la memòria traumàtica dels camps. Però també amaga la diversitat de les experiències de l’exili, la dels grups així com els valors emancipadors que aportaven els exiliats. De quines utopies eren portadors?

Laetitia Tura és fotògrafa i directora. En els darrers anys, ha viscut a París, Barcelona, ​​Dakar i altres llocs. Porta a terme un treball entre França i Espanya al voltant de la memòria de l'exili i la violència d'estat. Ha dirigit diversos documentals: Les Messagers (2015), Flamboyantes (2021).

Més informació a:

Web de Laetitia Tura