Diu, 4. Novembre 2012
Altres Activitats Històric

Veredicte del Jurat de la Iª Edició del Premi Internacional "Memorial Walter Benjamin" d'ajuda a la creació artística.

Portbou, 4 de novembre de 2012

Anna Soler rep el I Premi Benjamin per un treball inspirat en W.G. Sebald

'Fragments', el projecte audiovisual de la traductora barcelonina, s'imposa entre les cinquanta-vuit propostes internacionals presentades a la convocatòria

La traductora barcelonina Anna Soler Horta, amb Fragments, un projecte audiovisual inspirat en el llibre Els emigrats, de l'escriptor alemany W.G. Sebald, va rebre ahir a Portbou el primer Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, destinat en aquesta convocatòria a ajuts a la creació artística, dotat amb 12.000 euros i al qual concorrien 58 treballs. Soler, que com a traductora de l'alemany coneix bé l'obra de Sebald (1944-2001), de qui ha traduït Els emigratsAusterlitz, ha seguit les passes de l'escriptor per alguns dels paisatges relacionats amb els seus personatges per fotografiar-ne la geografia, fins a confeccionar una mena de necròpolis, un registre d'absències que es proposa, a través de la representació, aturar, tal com fa Sebald, la desaparició del passat. De fet, a Els emigrats s'enllacen paisatges tant físics com emocionals a través dels quals es planteja un viatge a l'interior de la cultura europea, esbocinada per la successió de catàstrofes que van culminar en la Segona Guerra Mundial.

El projecte d'Anna Soler, traductora també de Schnitzler, Hesse, Brecht i Bernhard i que està treballant en la traducció catalana d'Infància a Berlín cap al 1900, de Walter Benjamin, consisteix en la creació d'un espai sonor que fusioni fragments del text de Sebald amb altres materials que apareixen en el llibre, com ara cançons, sorolls ambientals o diàlegs de pel·lícules, amb la finalitat de dibuixar un mapa de referències sonores que dialoguin poèticament amb les fotografies dels paisatges per tal que l'espectador traci el seu propi camí cap al passat servint-se d'una mirada crítica sobre el present. El jurat, integrat per Francesc Abad, Xavier Antich, Fina Birulés, Jordi Llovet, Pilar Parcerisas, Àngel Quintana, Erdmut Wizisla i Jörg Zimmer, va valorar de l'obra, que inclou també una pagina web per donar a conèixer el procés, que conjugui la idea de memòria, fragment, fotografia i exili, en consonància amb el llegat benjaminià, i que la guanyadora hagi escollit per acostar-s'hi un autor afí a aquest pensament com Sebald, preocupat pel destí d'Europa.

Font: El Punt Avui 5/11/2012

<<  <  Octubre 2021  >  >>