Div, 2. Març 2012
Altres Activitats Històric

3r Seminari Transfronterer: Desplaçaments forçosos i exilis a l'Europa del segle XX. Imatges i representacions

Divendres 2 de març de 2012

Cinématheque Euro-régionale. Institut Jean Vigo

Arsenal -Espace des Cultures Populaires

Carrer Jean Villedent, 1

Perpinyà

Inscripció gratuïta

La Cinémathèque Euro-régionale Institut Jean Vigo (Perpinyà), el MUME (La Jonquera), el Museu Memorial del Camp de Rivesaltes i les universitats Via Domitia de Perpinyà i de Girona van començar el 2010 un programa titulat: "Desplaçaments forçosos i exilis a l'Europa del segle XX". Aquest programa inclou tres seminaris i un simposi. El primer seminari es va celebrar al MUME l'octubre de 2010. El segon al Museu Memorial de Rivesaltes el setembre de 2011. El tercer, dedicat a les imatges i les representacions dels desplaçaments forçosos i els exilis d'Europa al segle XX, tindrà lloc a l'Institut Jean Vigo de Perpinyà el divendres 2 de març de 2012.

Aquest seminari reuneix investigadors, cineastes i artistes visuals per tractar d'etiquetar un corpus d'imatges de tot tipus: pintures, escultures, fotografies, pel·lícules, per identificar el conjunt d'una representació, la de l'exili. La investigació en història de l'art, els testimonis de l'època o d'artistes contemporanis serà una oportunitat per caracteritzar l'originalitat d'un discurs a través d'enfocaments únics. En particular ens qüestionem sobre l'evolució, al llarg del temps, de les representacions, les relectures fetes per cada època dels signes i les imatges que van intentar mostrar però també de veure de quina manera avui dia creadors i artistes s'esforcen per comprendre, per les seves obres, com el passat ha marcat el present.

El 28 de febrer, la projecció de "Liberté", de Tony Gatlif (2010), marcarà el to del seminari al qual seguirà l'1 de març la pel·lícula de Claire Angelini, inspirada en el camp de refugiats de Rivesaltes "La Guerre est proche" (2011).

El matí del 2 de març serà dedicat a les relectures dels historiadors d'obres contemporànies d'aquests desplaçaments forçats i, de manera més general, a la relació entre l'art i el testimoni de l'exili. A la tarda s'analitzarà l'enfocament d'artistes, aquí i ara, enfrontats a la memòria dels desplaçaments forçats i dels exilis.

Programa:

Dimecres 28 de febrer

Projecció de "Liberté", de Tony Gatlif (2010), a les 19h a l'Institut Jean Vigo, 1h 51 min.  Més informació a:  http://bit.ly/xRijEf

Dijous 1 de març

Projecció de "La Guerre est proche", de Claire Angelini (2011) a les 19h a l'Institut Jean Vigo, 1h 20 min.  Més informació a: http://bit.ly/Aig3Iw

Divendres 2 de març

9h. Presentació i acollida a la 1ª Sessió del Seminari: El testimoni de l'art al llarg de la història.

9:30h. Marie-Hélène Meléndez. Capa davant els camps francesos. Punts de referència per aclarir la lectura dels rotllos de pel·lícula de la "Spain's forgotten army"

10h. Teresa Ferré (Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona). El camp de Bram. L'entrecreuament de diverses mirades fotogràfiques.

10:30h. Eric Forcada. De les barraques del Barcarès al barraquisme de Barcelona. Josep Subirats: visions i representacions dels desplaçaments forçats a la postguerra civil (1939-1951).

11h. Elena Pirazzoli (Investigadora i periodista de la Fondazione Fossoli). "What should be said cannot be said" Dibuixos i imatges de la deportació italiana.

11:30h. Vicente Sánchez Biosca (Universitat de València) i Rocío Alcalá del Olmo Olea (Universitat de Paris IV). Vida de les icones i migració d'imatges. Al voltant de dues figures de la Retirada.

12h. François Amy de la Bretèque (Université Paul Valéry Montpellier III/IJV). Els nens desplaçats a l'endemà de la Segona Guerra Mundial, a partir de "Quelque part en Europe" (Valahol Európában) de Géza Radványi, de 1947.

12:30h. Debat

13:30h. Dinar

14:30h Inici de la 2ª Sessió del Seminari: Punts de vista contemporanis

Claire Angelini (Directora de cinema). Dels llocs de la memòria a la memòria dels llocs.

15h. Felip  Solé (Director de documentals, TV3). "El documental és el llevat de la nostra història" (Eisenstein). El documental no és la realitat. Filmar és una posada en escena. El documental és el punt de vista d'un autor.

15:30h. Céline Scemama, Universitat de París III Sorbonne Nouvelle: Història/ històries del cinema de Jean-Luc Godard, Història de tots els viatges.

16h. Nicole Berger (Fotògrafa, escultora). Del mur d'imatges a la mirada dels objectes.

16:30h. Simeon Saiz (Artista i professor de la Facultat de Belles Arts de Cuenca, (UCM). La representació de la violència quan la violència no pot mostrar-se.

17h. Debat.

Aquí podeu descarregar el programa del Seminari en format PDF.

Organitza:

Cinémathèque Euro-régionale. Institut Jean Vigo  (Perpinyà)

Museu Memorial de l'Exili (MUME)

Memorial Democràtic (Generalitat de Catalunya)

Universitat de Girona (UdG)

Universitat Via Domitia de Perpinyà (UVDP)

Centre de Recherches Historiques sur les Sociétés Méditerranéennes (CHRISM)

Institut Catalan de Recherche en Sciences Sociales (ICRESS)

Musée Mémorial du Camp de Rivesaltes

Amb el recolzament de:

Consell General dels Pirineus Orinentals

Generalitat de Catalunya