Jornada de debat: La configuració de la història i la memòria dels camps nazis a l’Estat espanyol. A propòsit del 70è aniversari de l’alliberament de Mauthausen

Div, 15. Mai 2015
Altres Activitats Històric

Data de realització: 15 de maig de 2015, de 10 a 16:30h.

Lloc: Museu Memorial de l’Exili (MUME)

De l’univers concentracionari nazi deriva, sens dubte, una de les memòries més significatives del segle XX. Un referent ineludible que ha configurat un paradigma memorial i testimonial que travessa generacions.  Precisament, per això, sol ser un terreny adobat per als mites, els malentesos i, fins i tot, la falsificació i la impostura. Amb freqüència, com és obvi, la filtració en l’esfera pública de tergiversacions, algunes fins i tot malintencionades, sol procedir del món visual i del món de les lletres, en especial de l’àmbit que es coneix com el gènere testimonial. Actualment, el poder dels media i de les xarxes pot comportar una amplificació incontrolable d’aquest fenomen.

Els despropòsits i els estereotips circulen i penetren en l’imaginari col·lectiu amb efectes que pertorben la memòria col·lectiva. L’Estat espanyol, en aquest sentit, no ha estat una excepció. El camp de Mauthausen, on anaren a raure la major part dels deportats peninsulars, no ha escapat a polèmiques i controvèrsies variades, ni a usos i manipulacions que han servit i serveixen interessos partidaris concrets, que a la vegada han estat clau no només a l’hora de configurar un saber sobre l’experiència concentracionària a Mauthausen,  sinó a l’hora d’enfrontar-se a la història i a la memòria d’altres camps nazis, en definitiva, a d’altres memòries.

Aquesta jornada de debat vol aportar, des del camp de la història, de la filosofia i dels estudis culturals i visuals,  elements per tenir la capacitat d’articular una memòria crítica d’aquest passat traumàtic.

Durant la jornada els protagonistes seran els estudiants del segon curs del grau d’Història que hauran fet un viatge d’estudis recentment al Camp de Mauthausen. Així mateix, l’activitat també és oberta a estudiants d’altres graus que hi estiguin interessats.

Programa:

-      10h Presentació del seminari-jornada de debat a càrrec de Jordi Font, director del MUME, d’Anna Maria Garcia, catedràtica d’Història Contemporània de la Universitat de Girona i de Marta Marin-Dómine, directora del Centre for Memory and Testimony Studies  (Wilfrid Laurier University)

-      10:15h "Veritats, tòpics i malentesos: la memòria de Mauthausen a Catalunya”

Conferència-conversa a càrrec de Jordi Font (Museu Memorial de l’Exili ) i Marta Marin-Dòmine (Wilfrid Laurier University)

11:30h Cafè i descans

-      12:00h “El cinema i els mitjans de comunicació com a forjadors d’imaginaris de l’univers concentracionari nazi”, a càrrec d’Arturo Lozano Aguilar (Universitat de València)

-      13:00h Conversa a l’entorn  del llibre Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah (assaig guanyador de la I Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, 2013), entre la mateixa autora, Marina Vinyes, i Maximiliano Fuentes (Universitat de Girona/Càtedra Walter Benjamin).

-      14:00h – 15:00h Pausa i dinar

-      15:00h – 16:30h “Reflexions sobre la interpretació i la patrimonialització de l’univers concentracionari avui. Relats després de la visita al Camp de Mauthausen”. Sessió coordinada per Anna Maria Garcia (Universitat de Girona) i debat animat pels estudiants que hauran visitat el camp de Mauthausen amb motiu del 70è aniversari de l’alliberament.

-      16:30h Cloenda de la jornada de debat

Participants:

Jordi Font

Anna Maria Garcia

Marta Marin-Dómine

Arturo Lozano Aguilar

Marina Vinyes

Maximiliano Fuentes

Estudiants del grau d’Història (segon curs)

Organitzen:

Museu Memorial de l’Exili (MUME),

Grup de recerca Història, Memòria i Identitats (Institut de Recerca Històrica / Departament d’Història i Història de l’Art de la Universitat de Girona),

Càtedra Walter Benjamin (Universitat de Girona) i

Centre for Memory and Testimony Studies (Wilfrid Laurier University).

<<  <  Mai 2021  >  >>