Sortiedes culturals d'estiu - Rutes de l'exili 2013

Diu, 9. Juny 2013 - Diu, 18. Agost 2013
Altres Activitats Històric

SORTIDES CULTURALS: LES RUTES DE L'EXILI

El Museu Memorial de l’Exili (MUME) de la Jonquera organitza diverses sortides culturals per a donar a conèixer LES RUTES DE L’EXILI

Els participants coneixeran de primera mà, acompanyats d’un guia, el Museu Memorial de l’Exili, situat a la Jonquera, i diversos indrets a prop d’aquesta vila, vinculats a l’episodi històric de l’exili republicà originat pel desenllaç de la Guerra Civil de 1936-1939.

La primera sortida, el 9 de juny, serà a Elna "Records de l'Exili".

La segona sortida, el 21 de juliol, serà a La Vajol "Camins de l'exili".

La darrera sortida, de les tres previstes, és el diumenge 18 d'agost, a Portbou i Cotlliure “L’exili dels intel•lectuals”

Després de la visita a l’exposició permanent del Museu Memorial de l’Exili, que proporciona una visió acurada de la significació de l’exili republicà, es proposa el desplaçament a dues poblacions de la costa que són indissociables de la fi de la Guerra Civil espanyola i dels anys de la Segona Guerra Mundial. Portbou, amb la seva estació internacional i la carretera de la costa, fou un dels principals passos de refugiats en direcció a França el febrer de 1939. Cotlliure, per la seva banda, va ser un lloc de recepció de multitud de persones que fugien de la victòria franquista. Entre aquesta multitud sobresortia la figura del gran poeta Antonio Machado que va morir en aquesta vila el 22 de febrer de 1939. La visita a la seva tomba és un acte cívic de pelegrinatge. A l’altre costat de la ratlla en els mesos posteriors, un cop iniciada la Segona Guerra Mundial, Portbou esdevé un lloc de pas obligat per qui volia fugir d’una Europa esclafada pel nazisme. Walter Benjamin, filòsof judeo-alemany, va ser un d’aquests fugitius del nazisme que va anar a raure a Portbou el setembre de 1940. Tement de ser retornat a la França de Vichy i lliurat a la Gestapo, Walter Benjamin es va suïcidar a Portbou. La memòria del gran intel•lectual berlinès és present en tota la vila de Portbou. La visita al municipi acosta el visitant als darrers dies de vida de Walter Benjamin i al Portbou dels anys de plom del primer franquisme i la Segona Guerra Mundial. Senyalitzacions explicatives, l’estació internacional de ferrocarril, el cementiri de Portbou i el gran “Memorial Passatges” de l’artista Dani Karavan evoquen la figura de Walter Benjamin.

INFORMACIONS PRÀCTIQUES:

• HORARI: de 10 a 16h.

• INSCRIPCIÓ: fins a 3 dies abans de la data de la sortida, per correu electrònic a Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. o bé al telèfon 972 55 65 33. Cal enviar per correu electrònic o fax (972 55 65 34) el justificant de pagament, indicant nom i cognoms dels assistents, un telèfon de contacte i la data de la sortida.

• PREU: 25 €. Fins a 16 anys: 15 €.
Inclou la visita als diferents espais de memòria i trasllats en autocar; dinar de pícnic no inclòs.

• PAGAMENT: transferència al número de compte de La Caixa
2100-8277-00-2200026915