Jornades Pedagògiques del MUME - 5ª Edició 2012

Dij, 5. Juliol 2012 - Div, 6. Juliol 2012
Altres Activitats Històric

V Jornades Pedagògiques del MUME

Conèixer la història del temps present. Els testimonis com a recurs en el treball de memòria

Dijous 5 i divendres 6 de juliol de 2012

Horari: Dijous de 10h a 15h i divendres de 10h a 18h

Lloc: Museu Memorial de l'Exili (MUME). C/Major, 43-47 - La Jonquera

Aquestes jornades les organitzen conjuntament l’ICE (Institut de Ciències de l’Educació Josep Pallach-UdG) i el MUME, i compten  amb la col·laboració d’Educ’art. El seu destinatari és el professorat de primària i secundària que s’interessa per qüestions relacionades amb la història i la memòria del segle XX i la mateixa actualitat.

El programa d'actes serà el següent:

Dijous 5

10h- Presentació de les jornades a càrrec de Jordi Font (MUME) i Miquel Àngel Ruiz (ICE-Josep Pallach)

10:15h- Les fonts orals, una eina per a  la investigació històrica

a càrrec d’ Enric Saguer, (professor d’Història Econòmica, UDG)

11,00h- Pausa-cafè

11:15h-  Memòria democràtica i història recent. L'aplicació didàctica del treball amb fonts orals a primària i a secundària, a càrrec de Gemma Tribó (professora de Didàctica de les Ciències Socials, UB)

12:00 h- Projecció documental  “Corsino by Cole Kivlin” de Luis Argeo. Presentació de l’autor. Aquest documental explica l’experiència vital d’un “nen” asturià exiliat durant la Guerra Civil que actualment viu als Estats Units.

13:30h- Espai de debat

14:00h- Dinar

15:30 17:30 - Experiències pedagògiques de transmissió de la memòria a les escoles i instituts

Amb la participació dels testimonis  Serge Barba (Associació FFREEE) i Jordi Riera / Narcís Oliveres (Associació El Triangle Blau)

Debat amb els assistents conduït per Educar’t.

Divendres 6

10h- Visita guiada exposició permanent del  Museu Memorial de l’Exili. (Servei Educatiu MUME)

11,30h- Pausa-cafè

12:00h- Com explicar aspectes rellevants de la història recent de les comarques gironines a través de les fonts orals. Jordi Gaitx (historiador i membre del Consell Assessor Científic i Pedagògic del MUME)

13: 00h- El refugi antiaeri de Sant Adrià dels Besòs. Un exemple d’experiència educativa amb l’ús de testimonis. Jordi Vilalta (Responsable del Refugi de la Placeta Macià)

14:00h  Dinar

15:30h- Presentació del documental “No darse por vencido” d’Henri Belin i Susana Arbizu. (Aquest documental se centra en el cas Daniel Serrano, exiliat republicà de 92 anys que viu a París, que exigeix al Govern espanyol la reparació moral del seu germà assassinat durant la Guerra Civil. Emotiu i capaç de transmetre els aspectes que hi ha encara per resoldre a l’Estat espanyol en relació al passat immediat.

17:15h- Espai de debat

18:00h- Fi de les jornades