Eduquem amb Claude Lanzmann : Jornada didàctica per treballar la història d’Europa del segle XX

Dij, 28. Març 2019 - Div, 29. Març 2019
Altres Activitats Històric

Eduquem amb Claude Lanzmann

Jornada didàctica per treballar la història d’Europa del segle XX

Barcelona i Girona, 28 i 29 de març

El 28 de març al Memorial Democràtic a Barcelona
Peu de la Creu, 4, a les 16.30 h

El 29 de març a la Universitat de Girona
Facultat de lletres de la UdG
Plaça Josep Ferrater i Móra, 1 d'11.00 a 13.00 h i de 16.30h a 18.30h

Jornada didàctica per treballar la història d’Europa al segle XX

Claude Lanzmann (1925-2018), director de cinema, escriptor i periodista francès, és un dels grans referents culturals pel que fa al coneixement de la qüestió del genocidi jueu perpetrat pel nazisme. Quasi un any després de la seva mort, proposem recordar la seva figura amb dos actes dirigits a la comunitat educativa.

El proper 28 de març a la seu del Memorial Democràtic de Barcelona i el 29 de març a la Universitat de Girona, el professor i escriptor francès, Jean-François Forges que va col·laborar amb Claude Lanzmann i ha publicat Educar contra Auschwitz. Historia i Memòria, ens parlarà de les propostes didàctiques vinculades, especialment, amb la pel·lícula documental “Shoah”.

L’obra del director de cinema, escriptor i periodista francès, Claude Lanzmann (1925-2018), és una de les grans referències culturals pel que fa al coneixement de la qüestió del genocidi jueu perpetrat pel nazisme. La seva producció cinematogràfica i, especialment,  la seva  obra mestra “Shoah” (1985) va marcar un abans i un després. Rebuda com un esdeveniment històric i artístic, aquesta pel·lícula documental ha tingut una gran incidència i influència a l’hora d’aproximar-se a fets del passat recent o del present marcats per les violències i els assassinats de massa.

A quasi un any de la seva mort, el Memorial Democràtic i  el Museu Memorial de l’Exili, amb la col·laboració de la Filmoteca de Catalunya i la Universitat de Girona, proposen una aproximació a aquesta obra monumental amb la voluntat de, sobretot, destacar-ne les seves potencialitats educatives, associades al foment de valors positius relacionats amb el respecte dels drets humans i la qualitat democràtica. “Shoah” i altres films com “Sobibor” (2001), “Un vivant qui passe” (1997), “l’informe Karski (Le rapport Karski)”, (2010), “Le dernier des injustes” ( 2013), més enllà del seu indiscutible valor artístic, han esdevingut un patrimoni ineludible de la memòria del segle XX.

Jean-François Forges, professor d’Història de secundària a Lyon serà l’encarregat de conduir aquests diàlegs a partir de l’obra de Lanzmann. La seva col·laboració amb el cineasta el va portar a ser un dels principals promotors d’una adaptació reduïda del film “Shoah” per ser visionada als instituts francesos. Aquesta versió pedagògica s’acompanya d’un llibret l’autor del qual és el mateix J.F. Forges. També és autor del llibre Educar contra Auschwitz (2004) i coautor d’una guia històrica del mateix camp de concentració (2011).

Organitza:

Memorial Democràtic

Museu Memorial de l’Exili (MUME)

Col·labora:

Universitat de Girona