Presentació del llibre: Allez, allez. Escrits del pas de frontera 1939

Presentació del llibre: Allez, allez. Escrits del pas de frontera 1939
Dis, 22. Gener 2011
Altres Activitats Històric

Presentació del llibre "Allez, allez. Escrits del pas de frontera 1939" (Edició a cura de Maria Campillo, UAB)

MUME, 22 de gener de 2011, a les 12h.

El pas de la frontera cap a França constitueix el primer acte de l’exili del 1939. Els testimonis que han deixat els seus protagonistes tenen un indubtable valor històric i literari per al nostre país i constitueixen un gran relat d’autoria múltiple sobre una de les experiències més decisives que poden afectar la condició humana.

Al llarg del temps, i en qualsevol exili, el pas de la frontera ha estat un fet nuclear en el record dels seus protagonistes; i això perquè travessar “la ratlla” imaginària marca simbòlicament l’abast de la pèrdua, el final d’una etapa i l’inici d’una altra. L’exili republicà del 1939 va quedar registrat en diferents formes de la literatura memorialística, autobiogràfica i ficcional, i el fet de “passar la ratlla” constitueix sempre un motiu significant. Aquest llibre aplega un ventall representatiu de relats que reflecteixen aquesta experiència, escrits per quaranta-un autors de diversa condició: escriptors-soldats i soldats-escriptors, poetes, historiadors, novel·listes, polítics, estudiants, metges o artistes plàstics. Hem seleccionat des dels textos més clàssics (com els de Rovira i Virgili, Artur Bladé Desumvila, “Tísner”, Lluís Ferran de Pol o Teresa Pàmies), fins als d’aparició més recent (els de Carles Fontserè, Sebastià Gasch, Montserrat Julió o Agustí Centelles). I d’altres menys difosos (els d’Edmon Vallès i Otília Castellví, entre molts més), o desconeguts fins ara (Pere Calders o Francesc Trabal). En definitiva, moltes formes d’escriptura que, a més, abasten una gamma extensa de gèneres, del dietari a la crònica, de la carta a la prosa memorialística, de la impressió viscuda al conte o a la novel·la.

Maria Campillo (Alhama de Aragón, 1953) és professora de Literatura Catalana Contemporània a la Universitat Autònoma de Barcelona i vicedirectora del CEFID (Centre d’Estudis del Franquisme i de la Democràcia). Ha publicat estudis d’història cultural, entre els quals Escriptors catalans i compromís antifeixista, 1936-1939 (1994), i sobre diferents períodes i autors de la literatura catalana del segle XX. Ha fet diverses contribucions a l’estudi de la narrativa dels exiliats, n’ha editat correspondència, i ha estat assessora científica de l’exposició “Literatures de l’exili” produïda pel CCCB de Barcelona l’any 2005. És membre del consell editorial de L’AVENÇ.

<<  <  Octubre 2020  >  >>