1r Seminari Transfronterer: Desplaçaments forçosos i exilis a l’Europa del segle XX. Les condicions de partença i d’acolliment

Div, 22. Octubre 2010
Altres Activitats Històric

Ier Seminari sobre “Desplaçaments forçosos i exilis a l’Europa del segle XX. Les condicions de partença i d’acolliment

Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera, 22 d’octubre del 2010

Aquest seminari d’una jornada es dedicarà a mostrar els aspectes relacionats amb la partença i l’acolliment de poblacions en situacions d’exili i desplaçament, amb les conseqüències que comporten. El seminari se centrarà en la logística i els problemes humanitaris que giren a l’entorn dels grans moviments de poblacions. És a dir, les condicions de partença, les intervencions governamentals i no governamentals en l’acolliment, la rebuda i les reaccions de les poblacions autòctones, l’impacte territorial, les possibilitats de retorn. Aquestes qüestions es plantejaran al voltant de diferents casos que van tenir lloc en territori europeu durant el segle XX i que van ser causats per conflictes bèl·lics entre països, guerres civils i enfrontaments de caire ètnic: les conferències del matí tenen com a marc la guerra civil espanyola (1936-1939) i l’exili dels republicans, seguint el fil cronològic, a la tarda, en temps de la segona guerra mundial, la independència d’Algèria el 1962, i les guerres dels Balcans als anys noranta.

El present seminari forma part d’un programa global que porta per nom “Desplaçaments forçosos i exilis a l’Europa del segle XX”, en el marc del qual es realitzaran dos altres seminaris interdisciplinaris el 2011. Els tres seminaris tindran com a colofó un col·loqui internacional l’any 2012. Amb un esperit de col·laboració transfronterer, els llocs implicats són la Jonquera, Girona, Perpinyà i Ribesaltes. En concret, els socis organitzadors són l’ICRECS i el CRHiSM de la Universitat de Perpinyà Via Domitia (UPVD), l’Institut de Recerca Històrica de la Universitat de Girona, el Museu Memorial de l’Exili (MUME), el Memorial de Ribesaltes (MMCR), la Cinemateca Euroregional Institut Jean Vigo (IJV).

9h30-10h. Recepció

10-10h30. Discurs

10h30-11h. Michel LEIBERICH, doctor en Història, UPVD

Conferència inaugural: "Els exilis dins la lògica de les violències col·lectives des del final del segle XIX"

11h-11h30. Ruben DOLL, doctorant, UdG

"La Generalitat de Catalunya i el salvament de vides en temps de revolució i guerra"

11h30-12h. Juli CLAVIJO, doctor en Història

"L’acolliment a Catalunya de refugiats i desplaçats forçosos d’altres zones d’Espanya durant la Guerra Civil"

12h-12h30. Dolores PLA, Instituto Nacional de Antropología e Historia, México

"Acollida dels refugiats republicans a Mèxic"

12h30-13h. Suzanne AUBRESPY-AGULLO, doctorant, Universitat de Tolosa

"Exili i internament a Algèria dels refugiats republicans espanyols (1939-1943) "

13h-13h30.  Grégory TUBAN, doctorant, UPVD

"Les deportacions d’internats polítics cap a l’Àfrica del Nord des de Port-Vendres l’any 1941"

13h30-14h. Debat

14h-15h. Dinar

15h-15h30. Francesc VEIGA, UAB

"Doblement estranger: Desplaçaments forçosos i forçats a l'Europa del segle XX"

15h30-16h. Frederick WIES, doctorant, UPVD

"Fa 70 anys... La persecució racial al Saarland culmina amb l’Operació Bürckel del 22 d’octubre de 1940. L’exili dels jueus saresos el 1935 i l’anihilament de la seva comunitat a la tardor de 1940"

16h-16h30.. Josep CALVET, doctor en Història

"L'acolliment d'aliats, jueus i nazis a l'Espanya franquista durant la Segona Guerra Mundial"

16h30-17h. Philippe BOUBA, doctorant, UPVD

"L’arribada i l’acolliment dels Pieds-Noirs als Pirineus-Orientals el 1962, Port-Vendres i Perpinyà davant l’exili dels Repatriats d’Algèria "

17h-17h30. Abderahmen MOUMEN, doctorant (UPVD) i investigador pel Museu Memorial del camp de Rivesaltes

"D’Algèria al camp de Ribesaltes. Les condicions de partença i d’acolliment dels harkis el 1962"

17h30-18h Boban MINIC, Professional periodisme

"Els Ulisses de la guerra balcànica"

18h-18h30. Debat /Conclusions

Per més informació us podeu descarregar el cartell en format JPEG.

<<  <  Agost 2021  >  >>