Es concedeix una subvenció per produir una visita virtual del MUME

Dim, 10. Novembre 2020 - Diu, 31. Gener 2021
Altres Activitats Actual

El MUME disposarà d'una visita virtual a partir de 2021

Gràcies a un ajut de la Generalitat de Catalunya per a projectes transfronterers de cooperació es posarà en marxa la seva producció ben aviat.

Picture2

El Museu Memorial de l’Exili està dedicat a preservar la memòria de l’exili republicà i el seu llegat. Els fets sobre els que es centren ocorren als passos fronterers amb l’Estat francès. Unes fronteres que, precisament, l’entorn digital trenca per a estendre’s per un món divers on els exiliats es van refugiar.

És per aquest motiu que pren especial rellevància l’aposta per digitalitzar el MUME i obrir-lo als espais geogràfics que van acollir molts dels homes i dones que l’any 1939 van haver de fugir de la persecució franquista. En aquest sentit, han concedit una subvenció per executar el projecte de visita virtual al MUME: “Uns museus memorials en un món digital sense fronteres”.

Concretament, es tracta de les subvencions pluriennals Eurodistricte per al desenvolupament de projectes de cooperació a l’Espai Català Transfronterer. La quantitat subvencionada representa el 50% del pressupost (4.598 euros) i ha estat el projecte més ben puntuat.

museu exili 89

El procés de digitalització del MUME ha de permetre augmentar i millorar la informació a través del nou web, la nova aplicació de mòbil que substituirà a les audioguies i ara la visita virtual, que en principi hauria d’estar accessible el febrer del 2021. Es completaria aquest procés amb la digitalització del fons del Museu que segons un conveni signat amb la UdG es duria a terme en el 2022 i s’integraria, també, a la visita virtual.Des de la visita virtual als 5 espais de l’exposició permanent del MUME, en 360º, es podrà clicar a la majoria dels continguts que s’hi presenten. Per exemple, clicant sobre les vitrines s’obrirà una imatge escanejada del document o objecte que conté. Clicant sobre una pantalla o projecció, es podrà veure l’audiovisual complert.

La visita virtual estarà disponible en quatre idiomes: català, castellà, francès i anglès.Altrament, aquest projecte transfronterer s’erigeix sobre una base científica sòlida i, per tant, se sustenta en un relat històric consensuat. Així, aquest projecte de visita virtual al MUME s’ha configurat conjuntament amb l’equipament museístic del Centre Memorial del Camp d’Argelers. Aquest municipi ubicà el primer camps de concentració no provisional de la retirada republicana de l’any 1939.

Existeix una àrea transfronterera, doncs, des d’una perspectiva històrica, amb grans potencialitats de divulgació del patrimoni memorial. Una manera de realitzar-ho és a través d’aquest treball digital comú. La creació d’una eina digital que tingui la capacitat per unirtemàticament i geogràficament i que, al mateix temps, tingui el potencial publicitari per atraure nous públics. Així mateix, la visita virtual als dos espais museístics de la Jonquera i Argelers és també una eina de difusió i promoció del territori de memòria exportable a altres indrets del context europeu.

En el món actual, afectat per les desigualtats, els xocs de caire identitari i la intolerància, donar a conèixer aquests esdeveniments i les actituds que se’n derivaren, especialment a les generacions més joves, té una rellevància cabdal, ja que poden proporcionar guies de comportament i l’adquisició de valors humanistes.

<<  <  Març 2024  >  >>