El dadaisme i l'exili - La Muga Caula - MUME

Altres Activitats Històric

El DADAISME I L'EXILI

(LA MUGA CAULA - MUME)

Divendres, 14 d'octubre de 2016, a les 19.00 h, al Museu Memorial de l'Exili de la Jonquera

Joan Casellas, director de la Muga Caula presentarà el llibre Fotomontajes dadà de Merz Mail, de Pere Sousa, i pronunciarà la ponència Els altres i tu segons dadà.

L'acte es completarà amb un recital de poesia d'Àngel Rodríguez i una performance de Fiona Morriosn.

La revolució industrial transforma el món en poques dècades. El món s'omple de màquines i objectes, i la vida sembla més fàcil. L'explotació industrial, quelcom d'abstracte, implica moltes altres explotacions més concretes; sobre la terra,  les persones i les cultures menys bel·ligerants.

Esclata la Gran Guerra i dadà crida contra la màquina que mata amb eficiència amb la màquina dadà que no funciona; contra la raó d'estat, la poesia fonètica i el collage de l'atzar i contra el gas nerviós, l'Aire de Paris. Els dadaistes van ser exiliats i refugiats de guerra que van crear un moviment artístic antibel·licista, anticonsumista i antiespeculador, és a dir, contra les bases de tota misèria humana.

Cent anys després commemorem aquell esdeveniment amb l'espantosa sorpresa de veure que tot sembla repetir-se. Les bombes tronen en el països veïns, els refugiats s'apilonen en les nostres fronteres i nosaltres oblidem els tractats i les lleis que vam fer perquè això que s'està repetint no es repetís.

Repensar dadà pot semblar fútil, com ja ho va semblar en el seu moment, però hi ha res de més humà que dadà?

<<  <  Setembre 2022  >  >>