Dia Internacional de Commemoració a les víctimes de l'Holocaust 2016

Dia Internacional de Commemoració a les víctimes de l'Holocaust 2016
Div, 29. Gener 2016
Altres Activitats Històric

Actes de commemoració del Dia Internacional de l'Holocaust. No et quedis mirant, actua!

La Jonquera, 29 de gener de 2016

Sis-cents estudiants de secundària recorden les víctimes de l'Holocaust a Barcelona i la Jonquera Els actes d'homenatge comptaran amb la participació del director del Memorial Democràtic, Jordi Palou-Loverdos,  i de l'alcaldessa de la Jonquera i presidenta del Consorci del MUME, Sònia Martínez. El Memorial Democràtic, el Departament d'Ensenyament, el Museu Memorial de l'Exili (MUME), el Servei Educatiu de l'Alt Empordà, els Grups de treball Exili, Deportació i Holocaust de Barcelona i de l'Alt Empordà i tretze instituts catalans han organitzat tres actes commemoratius adreçats a estudiants de 4t d'ESO i Batxillerat, dos a Barcelona i un altre a la Jonquera. Els homenatges, que tenen com a lema 'No et quedis mirant. Actua!', se celebren amb motiu del Dia Internacional de Commemoració en Memòria de les Víctimes de l'Holocaust i de Prevenció de Crims contra la Humanitat, designat el 27 de gener per les Nacions Unides. Tant a Barcelona com a la Jonquera es proposarà als participants que canviïn la seva imatge de perfil a les xarxes socials per una dissenyada amb motiu de l'homenatge per Ferran Gallart, alumne de 2n curs del cicle formatiu de grau superior de Gràfica Interactiva de l'Escola d'Art i Superior de Disseny de Vic. També se'ls animarà a fer servir l'etiqueta #Actua i #HMD2016 (Holocaust Memorial Day 2016) a Twitter i Facebook al llarg del dia. El 27 de gener, a les 10.00 h, tindrà lloc el primer homenatge,  a l'Auditori del Conservatori del Liceu. La benvinguda anirà a càrrec del director del Memorial Democràtic, Jordi Palou-Loverdos, i del subdirector general d'Educació Secundària i Batxillerat, Jordi Sabaté. Hi participaran 350 alumnes de 7 instituts de la demarcació de Barcelona (Matadepera, Sentmenat, Ramon Berenguer IV de Santa Coloma de Gramenet, Viladecavalls i, de Barcelona ciutat, l'Institut Lluís Vives, Menéndez y Pelayo i Quatre Cantons). Durant l'acte es projectarà el curtmetratge 'Toyland' del director alemany Jochen Alexander Freydank. Posteriorment, els estudiants tindran l'oportunitat d'escoltar el testimoni d'Isaac Revah, jueu sefardí supervivent del camp de Bergen Belsen, on va ser deportat després que les tropes nazis envaïssin Salònica.

Els estudiants de l'Institut Matadepera presentaran un audiovisual on mostraran frases i reflexions sobre formes d'ajudar els altres i d'actuar. Com a cloenda, la cantant Rosa Zaragoza interpretarà És Brent (Crema!) de Morchedai Gegibirtig, assassinat al gueto de Cracòvia el 1942, que s'ha traduït per primera vegada a la llengua catalana.

D'altra banda, dijous 28 de gener, l'Institut Salvador Espriu de Barcelona organitza un acte d'homenatge amb els seus estudiants, que interpretaran textos al voltant de l'Holocaust. Hi participaran Dory Sontheimer, autora del llibre 'La siete cajas', Rosa Zaragoza i Jordi Palou-Loverdos.

A la Jonquera, la jornada commemorativa tindrà lloc al Museu Memorial de l'Exili (MUME), divendres, 29 de gener a les 10 h. Hi participaran uns cent vint estudiants dels instituts Olivar Gran, Vilafant, Cendrassos, Castelló i la Jonquera. A més, un grup d'estudiants dels instituts Cap Norfeu de Roses i Narcís Monturiol de Figueres seguiran l'acte per streaming. Hi participaran l'alcaldessa de la Jonquera, Sònia Martínez; el director del MUME, Jordi Font; el director del Memorial Democràtic, Jordi Palou-Loverdos, el coordinador del Grup Exili, Deportació i Holocauts de l'Alt Empordà, Toni Garcia i un representant dels serveis territorials del Departament d'Ensenyament. El testimoni, Isaac Revah, pronunciarà una conferència i respondrà les preguntes dels alumnes. Alhora,  els estudiants  llegiran textos de diversos testimonis de l'Holocaust.

Breu biografia d'Isaac Revah

Isaac REVAH va néixer a Salònica (Grècia) l'any 1934. El seu pare Bénico REVAH (1904-1978) era de nacionalitat espanyola.

Isaac Revah viu a París des del maig de 1948. La seva germana, Léla Sadai, en canvi es va instal·lar a Israel.

A inicis de 1943, l'Alemanya nazi va demanar a l'Espanya de Franco repatriar 520 jueus de nacionalitat española  que vivien a Salònica, entre ells la familia d'Isaac Revah. Davant la negativa d'Espanya d'acollir aquesta població, l'agost de 1943,  367 persones foren deportades al camp de Bergen Belsen. Gràcies a la seva nacionalitat espanyola, aquest grup no va patir tant greument les terribles condicions de vida del camp. Finalment, gràcies a les gestions del diplomàtic espanyol Sebastian de Romero Radigales, Consul General de España, el govern español va accedir a procedir amb l'acceptació de la repatriació que es va fer efectiva el febrer de 1944. Després d'una curta estada a Barcelona, el juny de 1944 el grup va sortir cap a Casablanca (Marroc) i, posteriorment va arribar al protectorat britànic de Palestina. Un cop ja acabada la Segona Guerra Mundial, la familia d'Isaac Revah va retornar a París.

<<  <  Març 2024  >  >>