Acte conmemoratiu a les Brigades Internacionals 2012

Diu, 3. Juny 2012 - Dil, 4. Juny 2012
Altres Activitats Històric

INTERNATIONAL BRIGADE MEMORIAL TRUST

Actes commemoratius en homenatge als voluntaris britànics de les Brigades Internacionals

3 i 4 de juny de 2012

Agullana, La Vajol, Figueres i La Jonquera

Amb motiu de la participació de voluntaris britànics a les Brigades Internacionals durant la Guerra Civil Espanyola, l'associació britànica International Brigade Memorial Trust (IBMT) celebra els pròxims 3 i 4 de juny un seguit d'actes commemoratius a l’àrea transfronterera de l’Alt empordà, el Vallespir i el Rosselló. Per a l’organització d’aquests actes, la International Brigade Memorial Trust disposa de la col·laboració i implicació del Memorial Democràtic, del Museu Memorial de l’Exili (MUME) i dels Ajuntaments de Figueres, Agullana, La Jonquera i La Vajol.

Així mateix, els actes també compten amb el suport de les entitats memorials FFREEE (Fils et Filles de Républicains Espagnols et Enfants de l’Exode) d’Argelers, la Comissió d'Actes Lluís Companys de La Vajol i el Triangle Blau de Figueres.

En el marc del programa commemoratiu, el diumenge 3 de juny tindrà lloc una travessa a peu des de Les Illes-Morellàs (Vallespir) fins al Coll de la Manrella, (Alt Empordà). La caminada, que evocarà el creuament de la frontera francoespanyola setanta-cinc anys enrere per part dels voluntaris internacionals, s’iniciarà a les 11h i finalitzarà a les 16:30h. Durant el trajecte hi haurà aturades al Coll de Lli i al Castell de Cabrera.

Un cop arribats al Coll de la Manrella a les 16:30h, tot seguit, davant del monument dedicat al president Lluís Companys, es realitzarà un acte institucional en què hi participaran, entre altres,  els representants de la International Brigade Memorial Trust, l’alcalde d’Agullana (Alfons Quera), l’alcaldessa de La Vajol (Dolors Manzanera) i l’alcaldessa de La Jonquera (Sònia Martínez). Després de l’acte, a les 18:00h, es visitaran alguns dels espais de memòria de l’exili de La Vajol.

El dilluns 4 de juny, a les 11h, l’alcalde de Figueres (Santi Vila) i el director del Memorial Democràtic (Jordi Palou-Loverdos) participaran, juntament amb els membres de la International Brigade Memorial Trust,  en un acte d’homenatge als brigadistes en el Castell de Sant Ferran de Figueres. Aquest recinte l’octubre de 1936, en plena Guerra Civil, va acollir nombrosos voluntaris estrangers que havien arribat a la reraguarda catalana per integrar-se a les Brigades Internacionals. L’any 2006 es va col·locar una placa que recorda l’estada dels voluntaris internacionals a la fortalesa figuerenca.

Durant la tarda del dilluns 4 de juny, a les 16 h, els membres de la International Brigade Memorial Trust visitaran el Museu Memorial de l’Exili (MUME). L’alcaldessa de La Jonquera i presidenta del Consorci del MUME (Sònia Martínez) i el director del MUME (Jordi Font) rebran l’associació britànica i, a continuació, s’oferirà una visita guiada a les sales del museu.