Espai d'acollida del projecte (Silencis) Figueres sota les bombes 1938-1939

Espai d'acollida del projecte (Silencis) Figueres sota les bombes 1938-1939
Diu, 27. abril 2014 - Diu, 14. Setembre 2014
Altres Activitats Històric

Espai d'acollida del projecte (Silencis) Figueres sota les bombes 1938-1939.

Del 27 d'abril al 14 de setembre 2014

En col·laboració amb el Museu de l'Empordà (mE).

La meva gran pregunta sempre ha estat com se'n van sortir els meus pares. A casa no se'n va parlar mai... Nosaltres sempre hem callat. S'havia fet com un vel de silenci.

Amb el títol de Jo hi vaig ser, el diumenge 16 de juny de 2013 vam convocar una trobada fotogràfica de testimonis dels bombardejos a Figueres i l'Alt Empordà. Aquesta exposició, que recull aquella experiència, és un reconeixement a persones que ens envolten, que han viscut el drama d'una guerra en el mateix escenari de seguretat en el que vivim. El seu silenci no ha estat oblit. Ara, les seves paraules també són el nostre mestratge.

Figueres fou una de les ciutats catalanes més bombardejades durant la Guerra Civil, el 1938 i -sobretot- al principi del 1939, quan passaven milers de persones camí de l'exili. La xifra dels morts pels bombardeigs només pot ser aproximada, però podria acostar-se als 400. Els noms de les víctimes només els coneixem per la documentació conservada, que té molts buits i mancances. Els bombardeigs van destruir bona part d'una ciutat que, aleshores, tenia uns 14.000 habitants. Els edificis públics i particulars afectats foren més de 500.

Un projecte de Jordi Puig, amb la col·laboració d'Enric Pujol i Gerard Bagué.

Activitats complementàries:

-Dissabte 31 de maig, de 11h a 14h,

A l'aula pedagògica del MUME presentació del llibre  L'art dorment. El tresor artístic a l'Alt Empordà (abril 1938-juny 1939) d'Alfons Martínez, amb visita guiada complementària a la Mina Canta de la Vajol.

-Dimarts 10 de juny, de 10 a 19h,

Dins el programa de la Fira de la Gent gran, sortida cultural i commemorativa de l'exili republicà.

Inclou visita guiada a l'exposició  (Silencis) Figueres sota les bombes 1938-1939 (Museu de l'Empordà), visita guiada a l'exposició permanent del MUME de la Jonquera  i desplaçament a la Maternitat d'Elna.

Aquestes són activitats complementàries de l'exposició del Museu de l'Empordà (mE): (Silencis) Figueres sota les bombes 1938-1939, que es podrà visitar a Figueres del 27 d'abril al 14 de setembre de 2014.

Organitza: Museu de l'Empordà i Ajuntament de Figueres

Col·labora: MUME, GEES, Generalitat de Catalunya i Diputació de Girona