75è aniversari de l'exili per a estudiants a Portbou

Div, 16. Mai 2014
Altres Activitats Històric

75è aniversari de l'exili republicà

Jornada commemorativa per a estudiants

Portbou, 16 de maig de 2014

'L'exili'. Jornada per a estudiants

El Memorial Democràtic organitza una jornada a Portbou per explicar l'exili del 39, de manera vivencial, als estudiants. Els centres educatius poden participar exposant els treballs realitzats a les aules (convocatòria oberta fins al 30 d'abril).

El Memorial Democràtic, el Museu Memorial de l'Exili, el Departament d'Ensenyament i el Grup de Treball Exili, Deportació i Holocaust han organitzat, el 16 de maig, una jornada entorn l'exili del 39 i els exilis actuals adreçada a estudiants.

La jornada, organitzada amb motiu del 75è aniversari de l'exili del 39, s'adreça a estudiants d'ESO i Batxillerat que hagin treballat l'exili del 39 a les aules. L'objectiu és sensibilitzar i donar a conèixer de prop aquest episodi. Al matí tindrà lloc una xerrada a càrrec de Serge Barba, fill de refugiats espanyols a França, i un homenatge al coll dels Belitres, un dels principals punts de sortida cap a l'exili dels republicans.

Programa:

08.00h Sortida des de Barcelona - 9:30h Sortida des de Figueres.

10.45h Arribada a Portbou.

11.00h Benvinguda a càrrec de l'Alcalde de Portbou, Josep Lluís Salas, i el Director dels Serveis Territorials d'Ensenyament de Girona, Albert Bayot.

- Passi del vídeo institucional del Memorial Democràtic.

- Intervenció de Serge Barba: Portbou. El pas de frontera de La Retirada.

David Serrano fa de conductor de l'acte.

12.15h Homenatge al coll dels Belitres (uns 30 minuts de pujada) a càrrec de Jordi Palou-Loverdos, Director del Memorial Democràtic i de Jordi Font, Director del MUME. Es farà un minut de silenci.

13.15h Dinar/Pícnic.

14.30h Acte a la sala de teatre de Portbou.

Condueix acte David Serrano.

- L'exili de 1939. Intervenció senyora Lluïsa Miralles i Director del Memorial Democràtic la presenta.

- L'exili actual.

Intervenció de l'ACNUR. Manel Vila i Motlló, vocal de la Junta Directiva del Comitè Català de l'ACNUR, Responsable de Projectes de Cooperació de Casa América, Antic Comissionat de l'Alcaldia de Barcelona en Cooperació al Desenvolupament, Solidaritat i Pau i, anteriorment, Director de l'Institut Municipal d'Educació de la ciutat de Barcelona.

-Intervenció d'un testimoni per parlar dels exilis a l'actualitat.

- Participació dels estudiants. Mostra dels treballs que hagin presentat prèviament.

16.30h Fi de l'acte.

17.00h Sortida cap a Figueres/Barcelona.

L'activitat compta amb el suport d'ACNUR i l'Ajuntament de Portbou.

Més informació:Servei Educatiu del Memorial Democràtic (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.)

El proper 16 de maig de 2014, divendres, estem organitzant una visita que durarà tot el dia (8.30h a 18h) a Portbou per treballar el tema de l'exili amb els estudiants.

Aquesta activitat està organitzada pel grup de treball Exili, Deportació i Holocaust (impulsat pel Memorial Democràtic i el Departament d'Ensenyament i format per professors i investigadors), el Museu Memorial de l'Exili, l'Ajuntament de Portbou i el Memorial Democràtic de la Generalitat de Catalunya.

Es tracta d'un acte d'homenatge i alhora acte educatiu per sensibilitzar i donar a conèixer als estudiants d'una forma vivencial l'episodi de l'exili i, en concret, l'exili de 1939. Per aquest motiu, entre els objectius, ens proposem:

- Retre homenatge als protagonistes de La Retirada amb motiu del 75e aniversari de l'exili,

- Fer pedagogia al donar a conèixer aquest episodi i alguns dels seus protagonistes del 1939. Comptem amb l'estimable col·laboració d'en Serge Barba en la seva doble faceta d'investigador i fill de republicans que van protagonitzar La Retirada.

- Tractar un tema tan universal i present en la nostra quotidianitat (espai/temps) com és l'exili,

- Donar a conèixer un patrimoni com és Portbou, un dels passos de frontera més freqüentats per la població el gener de 1939, fugint de l'exercit colpista.

- Introduir el tema de l'exili com a primer recorregut dins l'episodi més ampli de la deportació d'espanyols als camps nazis i l'Holocaust.

L'activitat va dirigida a estudiants de l'ESO i fins a Batxillerat que hagin treballat prèviament el tema i que puguin aportar algun treball: de recerca, de síntesis o relats de vida sobre l'exili. Els treballs i relats caldrà presentar-los abans del 30/04/2014 però es podran lliurar treballs realitzats des del curs 2012/2013. En breu us adjuntarem un document explicatiu.

El desplaçament fins a Portbou és a càrrec del Memorial Democràtic i només caldrà preveure els àpats.

<<  <  Octubre 2019  >  >>