Exposició: Carmen Castillo: una exiliada xilena

Exposició: Carmen Castillo: una exiliada xilena
Dis, 2. Octubre 2021 - Diu, 27. Març 2022
Exposició Temporal Històric

Exposició "Carmen Castillo. Una exiliada xilena"

Exposició temporal del 2 d'octubre de 2021 al 27 de març de 2022.

Inauguració:  Dissabte, 2 d'octubre de 2021, a 12h.

L'exposició, commissariada per la periodista i crítica de cinema Imma Merino, consisteix en un recorregut un recorregut per vida i obra de Carmen Castillo amb l'exili com a eix.

Durant la dictadura xilena va militar amb el MIR (Movimiento de Izquierda Revolucionaria), un grup resistent que lluitava clandestinament contra la dictadura. El 1974, després d'un fort atac repressor de la dictadura, fruit d'una delació que va acabar amb la vida del seu company i líder del grup resistent,  Miguel Enríquez, va poder exiliar-se a París.

Carmen Castillo ha treballat fent documentals per a la televisió i també documentals relatius a la recuperació de la memòria històrica, com La flaca Alejandra (1994), que narra el retrobament d'una delatora amb una de les víctimes de la delació, duta a terme durant la dictadura de Pinochet a Xile, i Calle Santa Fé (2007), una producció sobre l'experiència en la pròpia pell de la directora de la repressió pinochetista de 1974 i de la memòria dels vençuts.

Podeu accedir als textos i vídeos de l'exposició en català, castellà, francès i anglès a través d'aquest enllaç.

Activitat paral·lela:

Prèvia a la inauguració del dia 2 d’octubre, tindrà lloc al Cinema Truffaut de Girona un acte de presentació de l’exposició amb l’estrena del film Memòria del cos i la projecció del film de Carmen Castillo El país de mi padre:

Dijous, 30 de setembre de 2021

Cinema Truffaut, Girona, a 20h

-Projecció d’El país de mi padre (Carmen Castillo, 2004, 76')

-Estrena de Memòria del cos (Eva Vila, 2021, 15’)

Amb la presència de Carmen Castillo i Eva Vila

Presentarà l’acte Imma Merino, comissària de l’exposició del MUME Carmen Castillo: una exiliada xilena

Entrada gratuïta / Aforament limitat a 100 persones

Més informació a:

Films de Carmen Castillo

La flaca Alejandra (1994)

El país de mi padre (2002)

Calle Santa Fe (2007)

Llibres escrits per Carmen Castillo:

Un jour d'octubre à Santiago, Éditions Stock, París, 1982. Reeditat per Éditions Bernard Barrault, París, 1992 (Edició en espanyol publicada a Xile: Un dia de octubre en Santiago, LOM Ediciones, Santiago, 1999)

Ligne de Fuite, Éditions Bernaud Barralt, París, 1988.

Santiago-París. El vuelo de la memòria (co-escrit amb Mónica Echeverría), Lom Ediciones, Santiago, 2002. El mateix text compta amb una altra edició, espanyola, amb un títol diferent i un pròleg de José Samarago: Memorias movedizas: Chile en la vida de dos mujeres, La Fábrica Editorial, 2003, Madrid.

« Lo que nos toca » Conversaciones con Diego Tatián y Alejandro Cozza, Caballo negro editora, Córdoba, Argentina, 2021.

Articles i entrevistes

Imma Merino. “Diàlegs amb... Carmen Castillo: Compromís polític i experiència de l’exili”, dins la revista del Memorial Democràtic Temps de memòria núm. 5 (2020)

Carmen Castillo, una revolucionaria de todos los tiempos, article de Marco Álvarez (Amecopress, Mèxic, juny 2020)

Cicle de cinema xilè (París, La cinémathèque du documentaire, 2020)

Dossier Carmen Castillo al Festival International de Documentaires (FIPADOC, 2020)

Carmen Castillo, cinéaste de la résistance chilienne - FIPADOC 2020

El cine de Carmen Castillo (2020)

Memorias de una rebelde. Conversación entre Carmen Castillo y Nelly Richard (MNCARS, "Las re-vueltas de la memoria"- Cátedra Políticas y estéticas de la memoria, 2020)

Carmen Castillo: "No le creo a Cheyre, es responsable y culpable"

Entrevista enregistrada a Carmen Castillo. A càrrec de Pepa Balsach i Imma Merino. Realització: Anna Bayo.

"La conexión que debemos pelear en los actos de memòria política es la de vincular el pasado con nuestro presente". Entrevista de Iván Pinto Veas.

"Quién era Tati Allende". Conversa de Juan Pablo Cárdemas amb Carmen Castillo. Radio UChile.

"Arran del 5 d'octubre de 1974". Text d'Imma Merino.

Article de Cristina Masanés a El Temps de les Arts (6.12.2021)

<<  <  Octubre 2020  >  >>