Div, 29. Octubre 2021
Altres Activitats Històric

Projecció de film d’animació “Josep”

Divendres, 29 d'octubre, a les 18h.

Sala "Els Porxos de Can Laporta", La Jonquera

Entrada gratuïta

El dibuixant francès Aurel va descobrir la història de l'artista Josep Bartolí (Barcelona, 1910 - Nova York, 1995), per casualitat en un saló del llibre. La portada del llibre que Georges Bartolí havia dedicat al seu oncle Josep el va encuriosir i l’aventura de Josep va començar llavors. La pel·lícula, que ressegueix la vida del dibuixant barceloní i més concretament l’exili i el pas pels camps del sud de França, és un homenatge al dibuix com a arma, un crit sobre les nocions de militància, resistència, memòria i desarrelament.

Josep és una pel·lícula d'animació dirigida per Aurélien Froment «Aurel» i estrenada l'any 2020. De Barcelona a Nova York, aquest film franco-català dirigit per Aurel i amb música de Sílvia Pérez Cruz, en compongué la banda sonora i n'interpretà el tema principal, «Todas las madres del mundo», basat en un poema de Miguel Hernández, i veu de Sergi López. D’altra banda, la producció ha esta un èxit de taquilla a l'Estat francès i l'Académie des arts et techniques du cinéma l'ha distingit amb el premi Cèsar al millor film d'animació en la 46a dels premis de l'Acadèmia Francesa, que es va celebrar al teatre Olympia de París.

S’inspira en la història de Josep Bartolí, dibuixant català i fundador del Sindicat de Dibuixants Professionals de Catalunya, que després de l’esfondrament de la República, un cop acabada la Guerra Civil, es va haver d’exiliar a França. Durant dos anys va passar per diferents camps de concentració provisionals i permanents, entre els quals La Menera, Ribesaltes, Sant Cebrià de Rosselló, Agde i més tard a Perpinyà i Bram, on dibuixava d’amagat la situació deplorable dels exiliats. Detingut per la Gestapo, va aconseguir escapar-se quan el deportaven a Dachau i el 1943 va arribar a Mèxic, on es va relacionar amb Frida Kahlo, per instal·lar-se més tard als Estats Units. A Nova York va formar part del grup 10th Street amb artistes com Rothko, Jackson Pollock, Kline i De Kooning i hi va morir el 1995.

Més informació a:

Tràiler del film "Josep"

Conversa amb el director (Aurel) i propostes pedagògiques del Memorial Democràtic al film "Josep"

Muntatge audiovisual de France Culture (2020): Josep Bartolí et l'exode espagnol: son crayon est un arme

<<  <  Març 2024  >  >>