Dis, 3. abril 2021 - Diu, 27. Juny 2021
Art i memòria històric

Art i Memòria: Espe Pons

La fotògrafa Espe Pons presenta a l'espai "Art i memòria" una síntesi de l'exposició Sota la llum del mar.

Del dissabte 3 d'abril al diumenge 27 de juny de 2021.

Inauguració: Dissabte, 3 d'abril, a les 12h.

ESPE PONS red

El treball d’investigació sobre la memòria d’Espe Pons valida, a través de les fotografies d’una memòria esborrada, el que va ser un assassinat polític, i interpel·la qui les observa sobre el sentit del present de la memòria històrica.

En el punt de vista fotogràfic d’Espe Pons, els espais habitats pel silenci parlen del testimoni que roman del no-visible, d’allò callat. La seva explicitació narrativa es basa en la història del germà petit de l’avi de l’artista, Tomàs Pons Albesa. La vida negada pel feixisme remou la consciència artística contemporània i la nostra ètica.

Les imatges, en lloc de constituir un relat d’aproximació estrictament biogràfica, o un reportatge periodístic, proven de fer reviure des del silenci de la imatge i la sensibilitat de l’artista allò que el temps esborra de la història. Les imatges callen i parlen al mateix temps des la veritat callada que, ara, és donada a la llum.

Vicenç Altaió. Poeta, assagista, crític d’art i traficant d’idees

L'exposició Sota la llum del mar es va poder veure en un format més extens a la Fundació Vila Casas (Palau Solterra, Torroella de Montgrí) aquest estiu i tardor de 2020.

La mostra Sota la llum del mar de la fotògrafa catalana Espe Pons (Barcelona, 1973) és un assaig fotogràfic que pretén dignificar totes les víctimes del franquisme de l’Espanya de la Guerra Civil i la postguerra. El projecte es basa en la història del germà petit de l’avi de la fotògrafa, Tomàs Pons Albesa, que va ser afusellat al Camp de la Bota de Barcelona l’any 1941 amb 31 anys.

Per tal de poder resseguir aquesta història, l’autora ha transitat els indrets que el seu familiar va recórrer durant els últims moments de vida i ha recopilat informació de l’època relacionada amb el cas amb l'objectiu de reconstruir una història, fins ara, fragmentada.

Mitjançant aquesta proposta expositiva que combina fotografia contemporània amb testimonis documentals de l’època, Espe Pons construeix un nou relat que evoca un passat que se’ns fa present a través d’un paisatge carregat de llums i ombres.

Més informació:

Web d'Espe Pons

Expo Sota la llum del mar a la Fundació Vila Casas

Vídeo Sota la llum del mar (Fundació Vila Casas)

<<  <  Març 2024  >  >>