Art i memòria: Elena del Rivero

Dis, 16. Novembre 2019 - Dis, 11. Gener 2020
Art i memòria històric

Art i Memòria: Elena del Rivero

L’arxiu de la pols. El trànsit de la memòria

(El archivo del polvo. El tránsito de la memoria)

Exposició del dissabte 16 de novembre de 2019 al diumenge 11 de gener de 2020

Inauguració: dissabte, 16 de novembre, a les 12:30h

Cartell 30x42 ELENA DEL RIVERO 001red

Aquesta exposició recull materials plàstics i visuals en els que l'artista ha estat treballant arran de la seva experiència de l'atemptat de les torres bessones l'11-S del 2001, situades molt a prop del seu estudi a Nova York i està programada en paral·lel a l'exposició del mateix nom que tindrà lloc a Naves Matadero (Centro Internacional de Artes Vivas) de Madrid (Nave 11 i Casa de la Azotea. Nave 10) entre el 13 de novembre de 2019 i el 5 de gener de 2020.

L’arxiu de la pols

L’11 de setembre del 2001, l’artista valenciana Elena del Rivero establerta a Nova York, estava a Madrid preparant la seva següent inauguració quan va veure a la televisió com queien les Torres Bessones. Mentre observava els núvols de pols s’imaginava el seu estudi (situat davant la torre sud, al carrer 125, Cedar St.) destruït i ella també es va enfonsar. Va viatjar a Nova York i va dirigir-se immediatament al seu espai de creació, però la policia no la va deixar accedir fins dies més tard. Amb el temps, els residents de la Zona Zero van anar accedint als seus domicilis. El seu estudi estava completament cobert de pols i papers. Va netejar tots els objectes de la pols contaminada produïda per l’atemptat i des d'allà va documentar amb una càmera de vídeo els treballs de neteja de la zona i la seva quotidianitat. Va recopilar més de 100 hores de gravació i 3.000 papers que va enumerar, cosir i catalogar. Aquests materials són propis de l’obra d’Elena del Rivero, la qual concep la costura com a dibuix.

Un dels resultats d’aquest procés és la instal·lació [Swi:t] A Chant, 2001-06, obra presentada en llocs expositius com el New Museum de Nova York, i que ara es mostra, per primera vegada, amb tot l’arxiu complet. En aquesta obra, les cartes de paper destruïdes representen una emoció abstracta de sofriment i els noms propis de les persones que apareixien als escrits han estat cremats, petges que evidencien les vides que es van perdre durant l'atac de l'11-S, signes de vides perdudes que sempre apareixen en qualsevol guerra.

El archivo del polvo articula una posada en escena que parla dels efectes de la guerra, la contaminació, el cultiu de les matèries primeres, les migracions, la transformació de l’arquitectura per ajudar als pobles desplaçats, el dolor de la pèrdua...

Elena del Rivero (València, 1949) entre 1971 i 1974 va cursar Filosofia a la Universitat de València. El 1975 es va traslladar a Madrid, on estudiava pintura i dibuix a l’Estudio Arjona, i gravat al taller d’Óscar Manesi. Va començar a exposar el 1977 i va realitzar la seva primera exposició individual el 1980. El 1991 es va traslladar a Nova York, on es va obtenir una beca de la Fundació Pollock-Krasner. L’exposició més important de la seva sèrie Cartas que va tenir lloc el 1993 a la galeria Elba Benítez de Madrid. Dos anys després participa a la Primera Biennal de Johannesburg. L’any 2001 va rebre una beca de la Fundació Creative Capital i de la New York Foundation for the Arts. El 2005 va participar en una residència de la Fundació Rockefeller al Bellagio Center, Itàlia. El 2015 va ser guardonada amb el premi de la Fundació Joan Mitchell i va participar en una residència al Centre de la Fundació Joan Mitchell el 2017.

Comissariat: Mateo Feijoo i Maria Josep Balsach

Aquesta exposició ha estat possible gràcies a la col·laboració entre Naves Matadero, el MUME i la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona (UdG), a través d'Elena del Rivero i Mateo Feijoo i amb la implicació de la professora d'història de l'art contemporani, Maria Josep Balsach, directora de la Càtedra d'Art i Cultura Contemporanis de la Universitat de Girona (UdG).

El dilluns 18 de novembre de 2019, com a activitat complementària a l'exposició d'Elena del Rivero, tindrà lloc a la Sala de Graus de la Facultat de Lletres de la UdG la jornada Art i violència. Les practiques artístiques com a denúncia i interiorització.

Programa:

11h. Presentació de la Jornada a càrrec d’Àngel Quintana (Degà de la Facultat de Lletres) i M.J. Balsach (Directora CACC).

11h, 15. Conferència: ¿Sufismo y violencia?, a càrrec de Marta Mardía Herrero, Escriptora i Doctora en Filologia Hispànica.

12h. Taula rodona amb la intervenció de: Elena del Rivero (artista), Àngela Molina (Crítica d’art), Alfons Quera (Director del MUME), Marta Mardía Herrero (professora de literatura espanyola) i Maria-Josep Balsach (Professora d’Art Contemporani-UdG).

13,30. Pausa/Dinar

14,30 h. Elena del Rivero. “Forget me Distant Wars for Bringing Flowers Home”.  (Activitat programada dins el cicle de conferències “L’obra d’art explicada per les seves creadores”- CACC-Dpt. Història i Història de l’Art-UdG).

Organitza: Càtedra d’Art i Cultura Contemporanis -UdG, amb la col·laboració del Museu Memorial de l’Exili - MUME.

UdG. Sala de Graus. Facultat de Lletres. Pl. Ferrater Mora, 1  17004 Girona.

ENTRADA LLIURE

Més informació sobre l'exposició i l'autora a:

Travesíacuatro

Naves Matadero

The Paraclete

El Punt Avui, article d'Eva Vázquez (6.11.2019)

<<  <  Mai 2022  >  >>