Art i Memòria. Petra Vlasman

dissolt / homenatges

L’artista Petra Vlasman impulsa un projecte format per dues exposicions (dissolt homenatges) i una activitat educativa, que tenen com a fil conductor la memòria de fets passats a través dels objectes.

Des del novembre de 2020 fins al març del 2021, l’espai Art i Memòria del MUME acollirà dues exposicions de l’artista Petra Vlasman  i, paral·lelament, a l’Institut de secundària de La Jonquera es durà a terme un projecte educatiu transversal inspirat en les exposicions.

Targeto digital PETRA VLASMAN DCAT.jpg red

Dissolt és el títol de l’exposició personal de l’artista, en la qual juga a través de la fotografia amb uns objectes heretats d’avantpassats seus, recreant mons que només són possibles a través de l’ull de la càmera. Són objectes que evoquen fets històrics importants, com ara la Segona Guerra Mundial.

La cultura de la imatge existeix entre el fet i la ficció. El meu art respon a aquest entorn; el meu objectiu és desbloquejar records oblidats, amagats o perduts, i fer que l’espectador es qüestioni el que veu.

Amb la natura com a teló de fons, jugo amb imatges planes que tallo, trenco i reuneixo. A continuació, afegeixo objectes voluminosos a aquests collages i els fotografio, abans de desmuntar els assemblages. Em permet crear realitats imaginades i escultures impossibles només visibles a través de l’ull de la càmera.

El procés creatiu s’assembla a la meva pròpia experiència de tamisar capes de veritats dins meu, amb referència al passat de la meva família. Busco les experiències perdudes de les generacions exiliades a la meva família. Utilitzo aquestes capes de records com a material per retre homenatge a la fermesa en les seves creences i els seus valors en temps d’opressió i penúria.

www.petravlasman.com

—————————————————————————————

Targeto digital PETRA VLASMAN CAT.jpg red

Homenatges és el títol de l’exposició participativa, en la qual totes les persones interessades podran compartir un objecte significatiu en la seva vida a través de la fotografia i la paraula. Al voltant d’aquestes dues exposicions, l’artista impartirà tallers de collage i fotografia al MUME, i amb els alumnes de l’Institut de La Jonquera farà un treball a l’aula.

Els objectes que ens envolten són una part intrínseca de les nostres vides. Conviuen amb nosaltres, són socis silenciosos i mantenen les memòries i les interpretacions de les experiències que vivim.

Aquests objectes poden esdevenir quelcom a què aferrar-nos, ens poden proporcionar comoditat, esperança, resiliència, ànim, un propòsit o una sensació de connexió quan van associats a una experiència que té un impacte important en la nostra vida.

En aquesta exposició col·lectiva veureu objectes, amb les seves històries associades, que l’artista Petra Vlasman ha anat recollint després de fer una crida a la participació ciutadana. Gràcies als participants que han compartit la visió íntima d’una part de la seva vida amb nosaltres, s’ha format aquesta col·lecció d’homenatges a experiències vitals importants.

En aquests mesos en què molts de nosaltres estem més a casa del que és habitual, potser t’has adonat que estàs més en contacte amb les coses del teu entorn familiar i que aquestes coses ara prenen protagonisme.

Aquests objectes poden esdevenir quelcom a què aferrar-nos, ens poden proporcionar comoditat, esperança, resiliència, ànim, un propòsit o una sensació de connexió quan van associats a una experiència que té un impacte important en la nostra vida.

Gràcies als participants, que han compartit la visió íntima d’una part de la seva vida amb nosaltres, s’ha format aquesta col·lecció d’homenatges a experiències vitals importants.

www.petravlasman.com

Aquesta col·lecció creixent d’imatges i textos permetrà que persones i objectes es trobin i es connectin en una exposició paral·lela a l’exposició Dissolt. Per a l’artista Petra Vlasman, aquesta exposició representa un pas més per completar l’assimilació del passat bèl·lic dels seus pares i avis, en el qual treballa des de fa anys. En les natures mortes i collages que exposarà, inclou objectes que pertanyien als seus avantpassats, uns objectes que han viscut fets històrics importants i que mantenen memòries valuoses.

Més informació a:

Web de Petra Vlasman