Exposició Art i exili. Artistes de l'exili català de 1939. Llegat Fàbrega i Fons Narro

Exposició #Stolenmemory (Memòria robada)

Fins al 14 de febrer de 2021

Més de 20 testimonis de l'exili i la deportació als camps nazis a partir d'objectes confiscats als presoners i conservats als Arxius Arolsen d'Alemanya.

Els darrers quatre anys la campanya #StolenMemory de retorns dels darrers objectes que queden a l'arxiu ha significat la recuperació de desenes d'objectes per part de les famílies de deportats amb l'ajut imprescindible d'investigadors, historiadors, periodistes, administracions públiques i associacions de familiars deportats.

Projecte #StolenMemory d'Arolsen Archives – International Center on Nazi Persecution

Panell 3x2m StolenMemory 001.jpg br1

Bad Arolsen és una ciutat de 15 mil habitants situada al centre d’Alemanya, a l’Estat de Hesse (Regió de Kassel), on es va situar després de la Segona Guerra Mundial un important arxiu per fomentar la documentació i recerca d’informació sobre les víctimes del nazisme. Des de 2016 l’Arxiu Arolsen ha promogut la recerca de famílies i descendents per fer-los arribar documents i pertinences allà conservades de deportats a través d’una exposició en el mateix centre i, des de fa pocs mesos, també amb exposicions itinerants a d’altres països, com Polònia. En el cas d’Espanya, hi havia documents i objectes d’uns 60 deportats, dels quals ja s’han localitzat algunes famílies i s’han fet alguns retorns. Amb aquesta exposició temporal es vol donar a conèixer a Catalunya la tasca del reconeixement i retorn a les famílies de pertinences de deportats, que ja fa temps es porta a terme a d’altres països.

Els objectes personals pertanyen a víctimes de persecucions nazis de més de 30 països, principalment de Polònia, Alemanya i l'antiga Unió Soviètica. Inclouen presoners de diverses categories, presos polítics, jueus, gitanos, i els designats com a "delinqüents professionals" i "elements asocials". Tot i això, la majoria eren treballadors forçats d’Europa de l’Est.

Moltes d’aquestes pertinences personals provenen del camp de concentració de Neuengamme a prop d’Hamburg i, per a un nombre menor d’elles, del camp de concentració de Dachau. D’altres pertanyien a presoners detinguts per la Gestapo d’Hamburg, d’altres a camps de concentració a Natzweiler i Bergen-Belsen o a camps de trànsit a Amersfoort i Compiegne.

Aquest projecte dels arxius d’Arolsen és una de les accions de difusió dels seus fons, en format d’exposició, i d’ampliació i difusió de la recerca de famílies de deportats encara pendents de retonar.

L'exposició consta d'informació bàsica del projecte #StolenMemory dels Arxius Arolsen i de dues parts, una dedicada als deportats catalans i espanyols als quals ja s'ha retornat la documentació i una als que encara falten per localitzar els descendents i familiars.

Per primer cop s’ha tingut la possibilitat de portar a Catalunya i Espanya aquesta iniciativa de l’arxiu Arolsen i en l'exposició de La Jonquera es podran veure més d'una dotzena d'objectes retornats a les famílies i també alguns objectes que encara estan per retornar, de deportats catalans, valencians o amb vincles amb el territori més proper al MUME.

Una primera versió de l'exposició, organitzada per l'Arxiu Arolsen, el Memorial Democràtic i la Universitat Rovira i Virgili, es va poder visitar al Palau Robert (Barcelona) entre el 25 de juny i el 26 de juliol de 2020.

Organitza: Arolsen Archives – International Center on Nazi Persecution (l’antic International Tracing Service, ITS), el MUME i la Universitat Rovira i Virgili amb la col·laboració del Memorial Democràtic i l'assessorament d’Antonio Muñoz, historiador i investigador de les víctimes espanyoles del règim nazi pel que fa als internaments en camps de concentració i als treballs forçats fora dels camps (Mur Atlàntic) i de diverses associacions memorials (Amicals de Mauthausen, Ravensbrück, Neuengamme i Dachau, Triangle Blau de Figueres i Recuerdo y Dignidad, de Sòria).

Més informació a:

Memorial Democràtic

Arolsen Archives

Fragment de l'entrevista a José María Guerrero realitzada per Fabián Soria amb motiu de l'exposició celebrada en el Festival des Mémoires de Cahors (França) al novembre de 2009

<<  <  Novembre 2020  >  >>