El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2016 la tercera edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, en la modalitat de “Reconeixement a un treball assagístic inèdit” .

L’assaig premiat és: Kinder für die Aufklärung. Infancias e interrupciones en las emisiones radiofónicas de Walter Benjamin l’autora del qual és: Ana Lanfranconi.

Descripció del projecte:

Kinder für die Aufklärung. Infancias e interrupciones en las emisiones radiofónicas de Walter Benjamin, segons el veredicte del jurat “Es un assaig que tracta una qüestió relativa a la trajectòria de Walter Benjamin que, en el nostre entorn cultural, és poc coneguda. Concretament, planteja una aproximació acurada als textos que el filòsof berlinès va escriure per ser emesos per la ràdio entre 1927 i 1933. Textos que, amb freqüència, tenien el format de conte o peces de teatre per al públic infantil i juvenil,  i que s’emetien amb la veu del mateix Walter Benjamin. L’aportació de l’autora se centra fonamentalment a remarcar el potencial subversiu d’una obra pensada per a un públic divers i majoritari en una Alemanya que estava en vies d’entrar en una regressió democràtica sense punt de no retorn. Així mateix, el text posa èmfasi en la rellevància que van adquirir els nous mitjans de comunicació de massa en una societat moderna i complexa com era la República de Weimar abans del triomf definitiu del nazisme. L’escriptura de l’autora també incideix en el potencial ambivalent dels media en mostrar que, tant poden esdevenir una plataforma ideal per interrompre la normalitat quotidiana tot afavorint posicionaments crítics útils en les percepcions del passat immediat o per actuar políticament en el mateix present, com esdevenir instruments canalitzadors de la propaganda del totalitarisme.”

Ana Lanfranconi és doctora en filosofia Contemporània i Estudis clàssics  per la Universitat de Barcelona.

virtual visitfra1 250p

StorymapENG

WebdocENG

<<  <  Mars 2024  >  >>