El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2014 la segona edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, tot i que en aquesta segona edició, només en la modalitat de “Reconeixement a un treball assagístic inèdit” .

Després de l’avaluació dels originals presentats en aquesta 2ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, els membres del jurat han acordat concedir l’esmentat premi a l’assaig: “Els cants de l’èxode. Figuració poètica de l’exili republicà de 1939” l’autor del qual és: Jordi Julià.

Descripció del projecte:

Els cants de l’èxode. Figuració poètica de l’exili republicà de 1939 és una aproximació a la poesia escrita lluny de la Península Ibèrica durant bona part del segle XX, i constitueix un intent per comprendre com els expatriats van saber formular literàriament, gràcies a l’adopció i actualització de procediments i imatges tradicionals i a la creació de nous recursos, una de les situacions humanes més antigues, i, alhora, un lloc comú de la història de les idees i de la cultura, com és l’exili. Aquest plantejament global que vol reflexionar sobre l’exili contemporani manté una voluntat teòrica i comparatista sostinguda de la primera a l’última pàgina, perquè, en darrer terme, pretén identificar, categoritzar, ordenar i definir diferents aspectes constants entre les produccions literàries dels expatriats d’aquest període, i relacionar-los amb altres textos anteriors, de la pròpia tradició o d’altres. Sense oblidar, en alguns capítols, una perspectiva eminentment analítica i tematològica, ja que s’estudien alguns dels motius que els expatriats catalans van utilitzar per construir els seus versos i expressar literàriament el sentiment de despossessió i nostàlgia.

Jordi Julià Garriga (Granollers,1972) és doctor en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment és professor agregat de l’àrea de Teoria de Literatura i Literatura Comparada (Departament de Filologia espanyola de la UAB). És autor de diversos llibres. Entre els seus darrers destaquen Poètica de l’exili (2011), L’abrupta llengua. Mercè Rodoreda, una poeta a l’exili(2013), L’ofici i el do. Poesia i concepcions estètiques a la literatura catalana d’inicis del nou-cents (2014). Així mateix ha publicat nombrosos articles i capítols de llibres,  i ha estat responsable de diverses edicions i antologies.

Més informació de la publicació a Documenta Universitaria (Càtedra Walter Benjamin - UdG).

<<  <  Marzo 2024  >  >>