El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2011 la primera edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin.

Les modalitats del premi, en aquesta edició, van ser les següents:

1. Ajut a la creació artística

Després de l’avaluació de gairebé una seixantena de projectes presentats a la 1ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin en la seva modalitat “Ajut a la creació artística”, els membres del jurat han acordat, per unanimitat,  concedir  l’esmentat premi al projecte:“Fragments. A partir d’Els emigrats, de W.G. Sebald” l’autora del qual és: Anna Soler Horta.

Descripció del projecte:

Fragments és un projecte audiovisual que neix arran de la lectura i la traducció d’Els emigrats (1992), de l’escriptor alemany W. G. Sebald (Wertach, Alemanya, 1944 - Norfolk, Anglaterra, 2001). Seguint les passes de l’escriptor, Anna Soler ha peregrinat per alguns dels paisatges vinculats als protagonistes d’aquest llibre a fi de fotografiar-ne els camins recorreguts. Les fotografies que ha fet conformen una mena de necròpolis, un collage mnemònic empeltat en el temps, un registre d’absències que es proposa, mitjançant la representació, aturar, com fa Sebald, la desaparició inevitable del passat.

Amb Fragments, Anna Soler es proposa posar en relació les fotografies esmentades amb el text d’Els emigrats. Un text que W. G. Sebald va teixir amb una prosa capaç de dibuixar uns paisatges físics i emocionals que interpel·len el lector amb una subtilitat quasi enigmàtica, que fa viatjar a l’interior de la cultura europea, esbocinada per la successió de catàstrofes que va culminar en la Segona Guerra Mundial.

La idea que recull el projecte és crear un espai sonor que fusioni fragments del text sebaldià amb altres materials assenyalats al llibre (cançons, sorolls ambientals, diàlegs de pel·lícules, etc.). L’objectiu final és confegir un mapa de referències sonores que dialogui poèticament amb les imatges, superposar diverses capes significatives i alliberar l’energia creativa de l’espectador per tal que traci el seu camí cap al passat i llanci una mirada crítica sobre el present. Per a això, ha concebut un espai físic que propicia la reflexió i pretén fer partícip l’espectador d’una experiència viscuda, compartida i, per tant, social. En definitiva, a partir de la lectura audiovisual del  llibre, el projecte Fragments proposa que retornar a uns indrets ostensiblement connotats per una història recent  plagada d’infàmia i violencia pot esdevenir un acte revolucionari, moral i polític contra la barbàrie del segle XX.

Fragments inclou també una pàgina web pensada per donar a conèixer el procés de recerca realitzat, reflexionar sobre les diverses fases de creació del treball, recollir materials complementaris a la peça destinada a les sales d’exposició i difondre, a través del llenguatge digital, l’imaginari que ha donat motiu a aquest projecte.

El projecte ha d’estar acabat el mes de setembre de 2013 i llest per poder ser mostrat al públic. És prevista una exposició dels resultats del projecte -que pot tenir un caire itinerant- i l’organització d’activitats divulgatives que estableixin connexions entre l’obra de W.G. Sebald i el llegat de Walter Benjamin.

Anna Soler Horta ha estat autora de nombroses traduccions de l’alemany al català, entre les quals destaquen les obres Els emigratsAusterlitz, ambues de W.G. Sebald. També ha traduït obres d’autors com Arthur Schnitzler, Botho Strauss, Hermann Hesse, Bertolt Brecht, Ingeborg Bachmann i Thomas Bernhard. Actualment està a punt d’aparèixer una traducció seva de l’obra de Walter Benjamin, Infància a Berlin cap al 1900. També ha participat en el muntatge i adaptació de projectes teatrals i ha escrit diversos articles i pròlegs centrats en l’àmbit de la traducció.

2. Reconeixement a un treball assagístic inèdit

Després de l’avaluació de 23 originals presentats en aquesta 1ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin en la seva modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”, els membres del jurat han acordat concedir  l’esmentat premi a l’assaig: Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah l’autora del qual és: Marina Vinyes Albes.

Descripció del projecte:

Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah proposa, d’una banda,  un recorregut a través de les imatges relatives al genocidi dels jueus a Europa rodades durant la Segona Guerra mundial, i més especialment, durant l’alliberament dels camps nazis. Estudia conjuntament aquestes imatges, els seus usos i les seves migracions com a elements fonamentals en el procés de construcció de l’imaginari de la Shoah. De l’altra, analitza de quina manera els arxius visuals del genocidi es constitueixen en un referent en la representació contemporània de la víctima.  Alhora, l’assaig també indaga sobre les relacions que s’estableixen entre la figura de la víctima i la retòrica testimonial en el procés de configuració d’una memòria pública i d’un relat sobre l’esdeveniment històric.

Marina Vinyes Albes és llicenciada en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra, l’any 2008. És màster en Estètica del Cinema i de l’Audiovisual Contemporani (Universitat Pompeu Fabra, 2010) i màster de Direcció i Concepció de Projectes culturals (Université Sorbonne Nouvelle de París, 2011). Actualment, treballa en el Departament de Projectes Artístics i de l’Acció cultural del centre Jeu de Paume, de París.

virtual visitfra1 250p

StorymapENG

WebdocENG

<<  <  Avril 2024  >  >>