El Museu Memorial de l’Exili és un equipament destinat a la conservació, però també a la recerca i la divulgació. Les finalitats i els objectius del Consorci són els següents:

a) La gestió del centre museístic de difusió i commemoració memorial al voltant de la temàtica de l’exili; així mateix, col•laborar amb la Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili de la Universitat de Girona en la realització d’accions d'impuls i de canalització de projectes a l’entorn de la figura de Walter Benjamin. Alhora, el Consorci també tindrà cura de l’assessorament històric i tècnic quant a la conservació d’altres espais, llocs i senyalitzacions situats en el seu territori circumdant i que estiguin integrats dins la Xarxa d’Espais de la Memòria Democràtica de Catalunya.

b) Emprendre la recuperació sistemàtica del llegat de l’exili i de la diàspora catalana contemporània.

c) Promoure l’estudi de l’exili com a constant històrica i com un dels fenòmens més notables de la història i de la memòria democràtica de la Catalunya contemporània.

d) Establir punts de contacte amb un altre fenomen històric i actual, com és el de les migracions, èxodes, altres desplaçaments de poblacions forçats i la persecució de persones a causa de les seves idees en defensa de la llibertat, de la democràcia i del progrés social.

e) Actuar com a ens dinamitzador dels projectes territorials sobre l’exili causat per la Guerra Civil Espanyola, els desplaçaments forçosos de persones provocats per la Segona Guerra Mundial, i la persecució de les persones per la seva ideologia, cultura i origen ètnic. Alhora, es fixarà especial atenció en la significació de la resistència antifeixista a l’Europa del segle XX.

f) Esdevenir una seu territorial de referència en aquestes matèries dins el pla d’organització dels Espais de Memòria de Catalunya, d’acord amb l’Ordre IRP/91/2010, de 18 de febrer per la qual es va crear la Xarxa d’Espais de Memòria Democràtica de Catalunya; i dinamitzar la recuperació, senyalització i difusió de les rutes, espais i vestigis de l’exili republicà i de la Segona Guerra Mundial, en relació amb l’esmentada Xarxa.

g) Establir col•laboracions i mantenir relacions, d’una banda, amb altres entitats amb finalitats similars i, en particular, amb les institucions franceses i alemanyes més vinculades amb l’exili republicà de 1939, l’ocupació nazi durant la Segona Guerra Mundial, la lluita contra el feixisme i la deportació als camps de concentració i extermini. De l’altra, tenir contactes i crear vies de cooperació amb arxius, centres culturals, fundacions, instituts, museus i facultats universitàries, que custodiïn fons i documentació relatius a Walter Benjamin o que treballin en temàtiques properes al pensament i obra del filòsof alemany.

h) Estimular la formació crítica de la ciutadania, la difusió dels valors democràtics i la consecució d’un món més just i lliure.

i) Incentivar culturalment el municipi de la Jonquera, especialment en l’àmbit del patrimoni històric i de la memòria democràtica, i situar-los en el mapa memorial.

Per a més informació, podeu consultar al DOGC l'ACORD GOV/43/2015, de 24 de març, pel qual s'aprova la modificació dels estatuts de determinats consorcis, amb participació majoritària de la Generalitat de Catalunya.

<<  <  Març 2024  >  >>