Art i exili. Artistes de l'exili català de 1939

Exposició Art i exili. Artistes de l'exili català de 1939. Llegat Fàbrega i Fons Narro

Del 8 de febrer al 14 de juny de 2020

Inauguració: Dissabte, 8 de febrer, a les 13h.

fb1artiexilir

Mostra basada en el fons Abelard Fàbregas del Museu de l'Empordà  i en el fons Josep Narro del MUME.

Dins el context de la recuperació del patrimoni artístic de l'exili republicà, aquesta exposició posa de relleu dues col·leccions pertanyents al Museu de l'Empordà i al MUME.

El fons Fàbrega del Museu de l'Empordà recull obres de diversos autors, com ara Josep Bartolí, Francesc Domingo, Roser Bru, Josep Narro, Francesc Moreno Capdevila, Pompeu Audivert, Francesc Camps Ribera, Avel·lí Artís Gener, Marcel·lí Porta, Pere Calders, Enric Climent o Carme Cortès.

D'altra banda, el Fons de Josep Narro recull l'obra d'aquest il·lustrador feta als camps de concentració francesos entre 1939 i 1941.

Tots aquests artistes van coincidir a Mèxic, on van ser acollits gràcies a les actives polítiques d'asil dels governs mexicans d'entre 1937 i 1945 i hi van viure els seus respectius exilis després de la Guerra d'Espanya.

Aquesta exposició conjunta entre el MUME i el Museu de l'Empordà inclourà una síntesi seleccionada dels dos fons, que estaran repartits entre Figueres i La Jonquera.

L'exposició del Museu de l'Empordà tindrà lloc entre el 24 de gener i el 5 d'abril de 2020 i la del MUME entre el 8 de febrer i el 14 de juny.

La inauguració al mE serà el divendres, 24 de gener de 2020, a les 19h.

La inauguracio al MUME serà el dissabte, 8 de febrer de 2020, a les 13h. La inauguració d'aquesta exposició al MUME està inclosa dins els actes commemoratius del Dia Nacional de l'Exili i la Deportació 2020, que tindran lloc a La Jonquera i La Vajol i que tindran el següent programa:

11h. Inici de la pujada al Coll de Lli des del camí de La Vajol al Santuari de les Salines (GI-505).

11h30. Lectura de textos de Carles Pi i Sunyer i Pere Bosch-Gimpera i audició musical a càrrec d'Anna Ros (violoncel) i Mercè Miró (flauta travessera) amb la presència de la Consellera de Justícia Ester Capella.

13h. Inauguració de l'exposició "Art i exili. Artistes catalans de l'exili del 1939", una exposició conjunta amb doble seu, amb el Museu de l'Empordà de Figueres.

13h30. Visita guiada a l'exposició a càrrec del comissari de la mostra, Enric Pujol.

14h30. Dinar

Aquesta excepcional mostra tindrà associat un catàleg amb textos d'Enzo Traverso, Maria Lluïsa Faxedas i Enric Pujol, que es presentarà al Museu de l'Empordà de Figueres el 14 de febrer a les 19h, i un seguit d'activitats paral·leles al MUME i al mE:

Conferències al Museu de l'Empordà

Divendres 28 de febrer, a les 19 h, «Música als camps de concentració i en el camí de l’exili», conferència a càrrec de Jaume Ayats, musicòleg i directordel Museu de la Música de Barcelona.

Divendres 13 de març, a les 19 h, «L’art català a l’exili, Una història encara per escriure?», taula rodona a càrrec de Lluïsa Faxedas, Teresa Camps i Eric Forcada.

Activitats al MUME

Jornada La creació a l’exili. Elements de reflexió i testimonis

Dissabte 9 de maig, de 10 a 13:30 h

Conferència inaugural: «L’exili cultural catalàdel 1939. Una visió des de Mèxic», a càrrec de José M. Murià, historiador i membre de l’Acadèmia de la Història de Mèxic.

Taula rodona A: «Crear a l’exili».

Taula rodona B: «Unaliteratura a l’exili».

Comissariat: Enric Pujol

Disseny: Marcel Dalmau

Organització: Museu de l'Empordà i MUME

Fragment de l'entrevista a José María Guerrero realitzada per Fabián Soria amb motiu de l'exposició celebrada en el Festival des Mémoires de Cahors (França) al novembre de 2009