S’han publicat les Bases que regiran la IV Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, 2018-2019, convocat pel consorci del MUME l’any 2018, amb el patrocini de la Diputació de Girona.

En aquesta IV Edició s’atorgarà el premi a un treball assagístic inèdit. El període d'admissió de treballs serà entre l’1 i el 31 de juny de 2019, ambdós inclosos. Els treballs assagístics es podran presentar en català, espanyol, francès i anglès.

L’autor/a premiat/da rebrà la quantitat de 4.500 euros i la possibilitat, si el jurat ho considera adient, d’editar el treball.


Període d'admissió de treballs entre el 1 i el 31 de juny de 2019


Bases que regiran la IV Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, 2018-2019, que convocarà el consorci del MUME l’any 2018, amb el patrocini de la Diputació de Girona. El premi, que parteix del caràcter transversal de l’obra de l’autor judeoalemany, té fonamentalment el propòsit de donar suport a la tasca teòrica que desenvolupen professionals vinculats amb els estudis sobre art, fotografia, arquitectura, urbanisme, cinema, filosofia, història, literatura, sociologia... En tots els casos, es consideraran prioritaris els projectes que tinguin presents qüestions relacionades amb la història i la memòria del segle XX. La periodicitat de la convocatòria del premi serà biennal.



1. Bases específiques. Reconeixement a un treball assagístic inèdit.


1.1. Atès que Walter Benjamin ha estat un dels autors del segle XX que millor va conrear l’assaig, al qual va conferir una dimensió renovadora i suggeridora, es proposa una línia de suport a un gènere literari fonamental per entendre el nostre passat recent i la nostra contemporaneïtat. Es defineix com a treball assagístic inèdit tot aquell estudi que tingui per objecte temes vinculats amb l’art, la fotografia, l’arquitectura, l’urbanisme, el cinema, la filosofia, la història, la literatura, la sociologia... Es tindran en compte aquells treballs que siguin capaços de contenir i d’inspirar-se en el caràcter polièdric del pensament i l’escriptura de Walter Benjamin i que, alhora, se centrin en assumptes relacionats amb la història i la memòria del segle XX.

1.2. El treball haurà de tenir un mínim de 210.000 caràcters amb espais (100 pàgines), i no podrà excedir dels 525.000 caràcters amb espais (250 pàgines).

1.3. L’autor/a premiat/da rebrà la quantitat de 4.500 euros. El lliurament d’aquesta quantitat i tots aquells aspectes relacionats amb els drets d’autor del treball —i les condicions de publicació, si s’escau—es concretaran en la signatura d’un conveni/contracte d’edició en el moment de la proclamació de l’assaig guanyador.

1.4. Si el jurat ho considera adient, el treball premiat es podrà editar en el termini d’un any en una coedició entre el Consorci del MUME i la Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili, de la Universitat de Girona. La llengua de la publicació serà, en primera instància, el català. Amb tot, si el jurat ho considera apropiat, en alguns casos es podrà incloure en l’edició catalana la traducció a alguna de les llengües següents: alemany, anglès, espanyol, francès o italià.

1.5. L’autor/a ostentarà la propietat del text original de l’assaig guardonat i en podrà disposar lliurement per a la seva edició i divulgació, sempre que respecti la primera opció de publicació per part del Consorci del MUME i la Universitat de Girona.

1.6. En tots els casos, els logos adscrits al Consorci del MUME, la Universitat de Girona i la Diputació de Girona hauran de figurar en la publicació. A més, es farà constar explícitament que l’assaig ha estat reconegut amb el PREMI INTERNACIONAL MEMORIAL WALTER BENJAMIN.



2. Normes Generals


2.1. Al premi, que té un caire internacional, hi podran accedir tots/es els/les ciutadans/es que estiguin interessats/es en les temàtiques considerades en aquestes bases.

2.2. El/la participant haurà de presentar tres còpies en paper i una versió en format digital del treball assagístic inèdit.

2.3. Als documents o materials corresponents al treball concursant, el/la participant hi haurà d’adjuntar les dades següents: nom, cognoms, número de DNI o passaport, adreça postal, telèfons, adreça electrònica i currículum professional, i un breu resum de l’assaig (15 línies). Aquestes dades s’hauran d’acompanyar també amb una còpia compulsada del DNI o document d’identitat equivalent.

2.4. Els treballs assagístics s’han de trametre per correu postal certificat o lliurar-los per registre d’entrada al Consorci del MUME, C/. Major 43-47, 17700 La Jonquera, i es farà constar PREMI INTERNACIONAL MEMORIAL WALTER BENJAMIN.

2.5. Els treballs assagístics es podran presentar en català, espanyol, francès i anglès. En el cas que el text original sigui en una altra llengua, caldrà incloure la corresponent traducció a una de les llengües esmentades.

2.6. El període d’admissió serà dels dies 1 al 30 de juny de 2019, ambdós inclosos.

2.7. El veredicte del jurat tindrà lloc el mes de setembre de 2019 en el marc de la realització dels actes relatius a la commemoració anual de la mort de Walter Benjamin.

2.8. El jurat estarà format per la presidència, els vocals i un secretariat, els membres del qual no tenen dret a vot.

2.9. La participació en la convocatòria d’aquest premi implica l’acceptació d’aquestes bases i de la resolució del jurat. També suposa admetre canvis que es puguin produir a posteriori com a conseqüència de factors externs a l’organització.


Presidència:

· President/a del consorci del MUME


Vocals del Jurat del Premi:

· Francesc Abad (artista visual)

· Xavier Antich (UdG)

· Jordi Llovet (UPF)

· Pilar Parcerisas (comissària d’exposicions, crítica d’art i membre del CONCA)

· Àngel Quintana (UdG)

· Erdmut Wizisla (Arxiu Walter Benjamin, Berlín)

· Jörg Zimmer (UdG, Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili)


Coordinació i secretariat:

· Jordi Font (director del MUME)

· Maximiliano Fuentes (director de la Càtedra Walter Benjamin, Memòria i Exili, UdG

Consulta de les bases generals i normes específiques (Reconeixement a un treball assagístic inèdit) 2018-2019.

 

 


El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2016 la tercera edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, en la modalitat de “Reconeixement a un treball assagístic inèdit” .

L’assaig premiat és: Kinder für die Aufklärung. Infancias e interrupciones en las emisiones radiofónicas de Walter Benjamin l’autora del qual és: Ana Lanfranconi.

Descripció del projecte:

Kinder für die Aufklärung. Infancias e interrupciones en las emisiones radiofónicas de Walter Benjamin, segons el veredicte del jurat “Es un assaig que tracta una qüestió relativa a la trajectòria de Walter Benjamin que, en el nostre entorn cultural, és poc coneguda. Concretament, planteja una aproximació acurada als textos que el filòsof berlinès va escriure per ser emesos per la ràdio entre 1927 i 1933. Textos que, amb freqüència, tenien el format de conte o peces de teatre per al públic infantil i juvenil,  i que s’emetien amb la veu del mateix Walter Benjamin. L’aportació de l’autora se centra fonamentalment a remarcar el potencial subversiu d’una obra pensada per a un públic divers i majoritari en una Alemanya que estava en vies d’entrar en una regressió democràtica sense punt de no retorn. Així mateix, el text posa èmfasi en la rellevància que van adquirir els nous mitjans de comunicació de massa en una societat moderna i complexa com era la República de Weimar abans del triomf definitiu del nazisme. L’escriptura de l’autora també incideix en el potencial ambivalent dels media en mostrar que, tant poden esdevenir una plataforma ideal per interrompre la normalitat quotidiana tot afavorint posicionaments crítics útils en les percepcions del passat immediat o per actuar políticament en el mateix present, com esdevenir instruments canalitzadors de la propaganda del totalitarisme.”

Ana Lanfranconi és doctora en filosofia Contemporània i Estudis clàssics  per la Universitat de Barcelona.


El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2014 la segona edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, tot i que en aquesta segona edició, només en la modalitat de “Reconeixement a un treball assagístic inèdit” .

Després de l’avaluació dels originals presentats en aquesta 2ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin, els membres del jurat han acordat concedir l’esmentat premi a l’assaig: “Els cants de l’èxode. Figuració poètica de l’exili republicà de 1939” l’autor del qual és: Jordi Julià.

Descripció del projecte:

Els cants de l’èxode. Figuració poètica de l’exili republicà de 1939 és una aproximació a la poesia escrita lluny de la Península Ibèrica durant bona part del segle XX, i constitueix un intent per comprendre com els expatriats van saber formular literàriament, gràcies a l’adopció i actualització de procediments i imatges tradicionals i a la creació de nous recursos, una de les situacions humanes més antigues, i, alhora, un lloc comú de la història de les idees i de la cultura, com és l’exili. Aquest plantejament global que vol reflexionar sobre l’exili contemporani manté una voluntat teòrica i comparatista sostinguda de la primera a l’última pàgina, perquè, en darrer terme, pretén identificar, categoritzar, ordenar i definir diferents aspectes constants entre les produccions literàries dels expatriats d’aquest període, i relacionar-los amb altres textos anteriors, de la pròpia tradició o d’altres. Sense oblidar, en alguns capítols, una perspectiva eminentment analítica i tematològica, ja que s’estudien alguns dels motius que els expatriats catalans van utilitzar per construir els seus versos i expressar literàriament el sentiment de despossessió i nostàlgia.

Jordi Julià Garriga (Granollers,1972) és doctor en Teoria de la Literatura i Literatura Comparada per la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment és professor agregat de l’àrea de Teoria de Literatura i Literatura Comparada (Departament de Filologia espanyola de la UAB). És autor de diversos llibres. Entre els seus darrers destaquen Poètica de l’exili (2011), L’abrupta llengua. Mercè Rodoreda, una poeta a l’exili(2013), L’ofici i el do. Poesia i concepcions estètiques a la literatura catalana d’inicis del nou-cents (2014). Així mateix ha publicat nombrosos articles i capítols de llibres,  i ha estat responsable de diverses edicions i antologies.

 

Més informació de la publicació a Documenta Universitaria (Càtedra Walter Benjamin - UdG).


El Consorci del Museu Memorial de l’Exili (MUME), en col·laboració amb el Memorial Democràtic i amb el patrocini de la Diputació de Girona, va convocar el 2011 la primera edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin.

Les modalitats del premi, en aquesta edició, van ser les següents:

1. Ajut a la creació artística

Després de l’avaluació de gairebé una seixantena de projectes presentats a la 1ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin en la seva modalitat “Ajut a la creació artística”, els membres del jurat han acordat, per unanimitat,  concedir  l’esmentat premi al projecte:“Fragments. A partir d’Els emigrats, de W.G. Sebald” l’autora del qual és: Anna Soler Horta.

Descripció del projecte:

Fragments és un projecte audiovisual que neix arran de la lectura i la traducció d’Els emigrats (1992), de l’escriptor alemany W. G. Sebald (Wertach, Alemanya, 1944 - Norfolk, Anglaterra, 2001). Seguint les passes de l’escriptor, Anna Soler ha peregrinat per alguns dels paisatges vinculats als protagonistes d’aquest llibre a fi de fotografiar-ne els camins recorreguts. Les fotografies que ha fet conformen una mena de necròpolis, un collage mnemònic empeltat en el temps, un registre d’absències que es proposa, mitjançant la representació, aturar, com fa Sebald, la desaparició inevitable del passat.

Amb Fragments, Anna Soler es proposa posar en relació les fotografies esmentades amb el text d’Els emigrats. Un text que W. G. Sebald va teixir amb una prosa capaç de dibuixar uns paisatges físics i emocionals que interpel·len el lector amb una subtilitat quasi enigmàtica, que fa viatjar a l’interior de la cultura europea, esbocinada per la successió de catàstrofes que va culminar en la Segona Guerra Mundial.

La idea que recull el projecte és crear un espai sonor que fusioni fragments del text sebaldià amb altres materials assenyalats al llibre (cançons, sorolls ambientals, diàlegs de pel·lícules, etc.). L’objectiu final és confegir un mapa de referències sonores que dialogui poèticament amb les imatges, superposar diverses capes significatives i alliberar l’energia creativa de l’espectador per tal que traci el seu camí cap al passat i llanci una mirada crítica sobre el present. Per a això, ha concebut un espai físic que propicia la reflexió i pretén fer partícip l’espectador d’una experiència viscuda, compartida i, per tant, social. En definitiva, a partir de la lectura audiovisual del  llibre, el projecte Fragments proposa que retornar a uns indrets ostensiblement connotats per una història recent  plagada d’infàmia i violencia pot esdevenir un acte revolucionari, moral i polític contra la barbàrie del segle XX.

Fragments inclou també una pàgina web pensada per donar a conèixer el procés de recerca realitzat, reflexionar sobre les diverses fases de creació del treball, recollir materials complementaris a la peça destinada a les sales d’exposició i difondre, a través del llenguatge digital, l’imaginari que ha donat motiu a aquest projecte.

El projecte ha d’estar acabat el mes de setembre de 2013 i llest per poder ser mostrat al públic. És prevista una exposició dels resultats del projecte -que pot tenir un caire itinerant- i l’organització d’activitats divulgatives que estableixin connexions entre l’obra de W.G. Sebald i el llegat de Walter Benjamin.

Anna Soler Horta ha estat autora de nombroses traduccions de l’alemany al català, entre les quals destaquen les obres Els emigratsAusterlitz, ambues de W.G. Sebald. També ha traduït obres d’autors com Arthur Schnitzler, Botho Strauss, Hermann Hesse, Bertolt Brecht, Ingeborg Bachmann i Thomas Bernhard. Actualment està a punt d’aparèixer una traducció seva de l’obra de Walter Benjamin, Infància a Berlin cap al 1900. També ha participat en el muntatge i adaptació de projectes teatrals i ha escrit diversos articles i pròlegs centrats en l’àmbit de la traducció.

2. Reconeixement a un treball assagístic inèdit

Després de l’avaluació de 23 originals presentats en aquesta 1ª Edició del Premi Internacional Memorial Walter Benjamin en la seva modalitat “Reconeixement a un treball assagístic inèdit”, els membres del jurat han acordat concedir  l’esmentat premi a l’assaig: Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah l’autora del qual és: Marina Vinyes Albes.

Descripció del projecte:

Usos i abusos de la imatge en l’univers visual de la Shoah proposa, d’una banda,  un recorregut a través de les imatges relatives al genocidi dels jueus a Europa rodades durant la Segona Guerra mundial, i més especialment, durant l’alliberament dels camps nazis. Estudia conjuntament aquestes imatges, els seus usos i les seves migracions com a elements fonamentals en el procés de construcció de l’imaginari de la Shoah. De l’altra, analitza de quina manera els arxius visuals del genocidi es constitueixen en un referent en la representació contemporània de la víctima.  Alhora, l’assaig també indaga sobre les relacions que s’estableixen entre la figura de la víctima i la retòrica testimonial en el procés de configuració d’una memòria pública i d’un relat sobre l’esdeveniment històric.

Marina Vinyes Albes és llicenciada en Humanitats per la Universitat Pompeu Fabra, l’any 2008. És màster en Estètica del Cinema i de l’Audiovisual Contemporani (Universitat Pompeu Fabra, 2010) i màster de Direcció i Concepció de Projectes culturals (Université Sorbonne Nouvelle de París, 2011). Actualment, treballa en el Departament de Projectes Artístics i de l’Acció cultural del centre Jeu de Paume, de París.

Walter Benjamin International Prize 

The award, organized by the MUME and the Walter Benjamin Chair (UdG) with the collaboration of the Democratic Memorial, the Girona Provincial Council and the Portbou City Council, is part of the transversal nature of the work of the Jewish-German author, and aims above all to support the theoretical work carried out by professionals linked to the studies of art, photography, architecture, urban planning, cinema, philosophy, history, literature, sociology...

In all cases, projects with issues related to the history and memory of the 20th century are considered a priority.

The periodicity of the awards call has been biennial and in the first edition, apart from the recognition of an unpublished essay work, the prize was also awarded for the modality of aid to artistic creation.

Between 2011 and 2023, 6 editions of the PIWB have been held and the winning proposals have been the following:

1st Edition PIWB

-Recognition for an unpublished essay work 2012-13: Marina Vinyes, for Uses and abuses of the image in the universe of the Shoah

-Aid for artistic creation 2012-2013: Anna Soler Horta, for Fragments.

2nd Edition PIWB

Recognition for an unpublished essay work 2014-15: Jordi Julià, for Los cantos del éxodo. Poetic figurations of the republican exile.

3rd Edition PIWB

Recognition for an unpublished essay work 2016-17: Ana Lanfranconi, Kinder für die Aufklärung. Childhoods and interruptions in Walter Benjamin's radio broadcasts

4th Edition PIWB

Recognition for an unpublished essay work 2018-19: Edgar Straehle, Memory of the Revolution

5th Edition PIWB

Recognition for an unpublished essay work 2020-21: Xosé Manoel Núñez Seixas, Volver a Stalingrad. The Eastern Front in European memory, 1945-2021.

6th Edition PIWB

Recognition for an unpublished essay work 2022-23: Antoni Martí Monterde, Walter Benjamin. An autobiography of modernity.

Currently the jury is made up of Francesc Abad (Visual Artist), Xavier Antich (UdG), Ángel Quintana (UdG), Erdmut Wizisla (Walter Benjamin Archive, Berlin), Jörg Zimmer (UdG, Walter Benjamin Chair, Memory and Exile), Nat Raoux (Historian – Simmel Center/EHESS) and Bruno Tackels (philosopher).

Page 1 of 2

virtual visit eng1 250p

StorymapENG

WebdocENG

Calendar

<<  <  March 2024  >  >>
 Mo  Tu  We  Th  Fr  Sa  Su 
    
Currently no events are available