A Catalunya, la memòria de l'exili republicà s'ha preservat, de manera especial, en dues grans zones. Una és l'Alt Empordà, que fou l'escenari central de l'etapa final de la Generalitat republicana i de la retirada de centenars de milers de persones, entre les quals els principals dirigents de la Generalitat, de la República espanyola i del govern autonòmic basc. L'altra, la Catalunya del Nord, que fou el primer refugi de la gran massa dels vençuts i que, per a molts, constituí també la primera experiència de l'extremada duresa de la nova vida que els esperava. En totes dues zones, hi trobem nombrosos elements evocadors d'aquells fets, fins i tot el mateix paisatge ho és, d'evocador. No ha de sobtar, doncs, que l'emplaçament escollit per ubicar el futur museu sigui el municipi de la Jonquera.

La seva privilegiada situació, a cavall de les planes de l'Empordà i el Rosselló, i enmig del gran corredor litoral català, ha convertit aquesta població no tan sols en testimoni privilegiat de l'èxode republicà (ja que fou el principal pas de fuga dels qui esdevingueren exiliats), sinó també d'altres molts exilis al llarg de la història i d'un gran nombre de migracions massives de sud a nord i viceversa. Aquesta circumstància i l'explícita voluntat d'esdevenir la població encarregada de vetllar per la preservació del record de tots aquests exilis i migracions justifiquen la conveniència de la seva elecció com a seu del centre museístic.

A tot plegat, cal afegir-hi que la població comptava amb un espai privilegiat on allotjar el museu, al mateix carrer Major (antigament era la continuació de la Nacional-II fins a la frontera), que anteriorment havia estat un teatre i del, el 2005, se'n conservava només "la caixa" de l'edifici que s'utilitzava com a zona de pas entre el centre de la vila i la vora del riu que travessa el municipi.

Coneix La Jonquera, un poble i un patrimoni per descobrir.

Com arribar-hi?

Coord. GPS:

Lat. 42.415.992 N Long. 2.873.726 E

El Museu Memorial de l’Exili es troba al centre de la població de la Jonquera.Per accedir-hi cal prendre la Carretera Nacional II (N-II) o bé l’Autopista AP-7 (Sortida 2) que ens porta fins a l’entrada del nucli urbà pel sud. Des d’allà cal seguir el carrer Carles Bosch de la Trinxeria que ens conduirà fins al carrer Major on, al núm. 43-47, hi ha ubicat el Museu.

<<  <  Març 2024  >  >>