El MUME forma part d'un conjunt memorial transfronterer en relació amb la Retirada de la Guerra Civil espanyola i la Segona Guerra Mundial a la zona del Pirineu Oriental.

A la banda sud es poden visitar els itineraris senyalitzats a l'Alt Empordà (Espais de Memòria / Retirada i Camins de l'Exili), el Memorial de l'exili del Coll els Belitres (Portbou-Cervera), el memorial de Walter Benjamin a Portbou i el Museu Memorial de l'Exili (MUME) de la Jonquera.

A la banda nord es poden visitar el memorial d'Antonio Machado a Cotlliure, la Maternitat Suïssa d'Elna i els memorials del camp d'Argelers i de Rivesaltes. Tots aquests llocs formen un conjunt molt divers de referències i espais memorials de la Guerra Civil, la Retirada, la Segona Guerra Mundial i la deportació als camps nazis.

Davant la caiguda de Barcelona el gener del 1939 i el principi de la fi de la Guerra Civil, prop de 500.000 persones prenen el camí de l'exili, un èxode que té el nom popular de Retirada. Aquesta arribada massiva de gent al departament dels Pirineus Orientals (que llavors tenia una població de 250.000 habitants aproximadament) va comportar la separació i distribució per tota França de famílies i la construcció de camps de concentració al Rosselló, els més rellevants dels que van ser els d'Argelers, Sant Cebrià, El Barcarès i Ribesaltes.

El 1939, Argelès era un petit poble agrícola de prop de 3.000 habitants on el govern francès va decidir tancar i construir un camp de concentració, a la platja, per rebre els refugiats republicans espanyols.

Molts d'aquests refugiats eren civils que fugien de la repressió o militars que havien defensat la República espanyola democràtica sortida de les urnes durant tres anys, relativament oblidats per les democràcies occidentals a causa del Pacte de no-intervenció.

França no va preveure una acollida digna per a tants refugiats i les mesures més importants van ser en relació amb la seguretat i el control social. En travessar els Pirineus moltes famílies van ser separades i distribuïdes per camps de concentració i albergs diversos de tot França. Les dones i els nens van ser distribuïts per França i els homes van anar a parar als camps. El camp d'Argelers va ser el primer dels camps de concentració construïts al Rosselló i en pocs mesos ja hi allotjava més de 80.000 persones. No s'havia previst res per la seva acollida i al principi només la sorra i la roba que portaven els abrigava. Poc després es van obrir altres camps com el de Sant Cebrià i el de Barcarès.

Entre el 1939 i el 1945, pels camps del Rosselló van passar més de 250.000 persones, primer procedents d'Espanya, però després, amb la Segona Guerra Mundial, jueus, gitanos, antifeixistes italians i alemanys.

Des d'Argelers, el CIDER (Centre Internacional de Documentation i d'Études de la Retirada), amb el suport institucional de l'Ajuntament d'Argelers, va ser el soci del partenariat de la subvenció de l'Interreg III-A que va suposar la construcció del MUME i diverses activitats del CIDER.

L'antic CIDER, actualment Memorial del Camp d'Argelers, està ubicat al municipi d'Argelers (Rosselló), a l'avinguda de la Libération, 26 i treballa per divulgar el coneixement dels esdeveniments de la Retirada de 1939 i l'èxode de republicans espanyols refugiats a França al final de la Guerra Civil Espanyola, dels camps de refugiats del Rosselló i, globalment, els camps que van existir al sud de França. El centre destudis municipal també acull i genera exposicions de caràcter temporal referents a aquestes temàtiques. Fins avui, el CIDER ha organitzat diverses exposicions sobre els brigadistes internacionals, els artistes dels camps de concentració, l'internament dels jueus, fotògrafs i fotoreporters que han recollit imatges de l'exili a França, etc.

Els objectius del Memorial del camp d'Argelers són bàsicament recollir informació testimonial i documental de la Retirada, així com del pas, l'estada i la convivència dels refugiats a la zona, difondre pedagògicament els valors democràtics i organitzar exposicions, conferències i edicions sobre el exili i els camps de concentració. Per a aquests fins ha rebut ajuts europeus, del Conseil Général des Pyrénées-Orientales, de la Région Occitanie i de la Generalitat de Catalunya.

Des del mes de febrer del 2019, s'ha posat a disposició del públic el web del Memorial del Camp d'Argelers:

Contacte del Memorial del Camp d'Argelers:

26, Avenue de la Libération

66700 Argelès-sur-Mer

Tel. 0033 468 958 503

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.  / Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

<<  <  Març 2024  >  >>